Podstawa Programowa:

Obszar I Fizyczny

Obszar IV Poznawczy

Obszar III Społeczny

Obszar II Emocjonalny

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • Zachęcanie dzieci do rozmów z rodzicami na temat ich ulubionych zabaw i zabawek z dzieciństwa;
  • Pogłębianie pozytywnych więzi rodzinnych;
  • Kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
  • Budowanie poczucia sprawstwa;
  • Posługiwanie się określeniami: niższy, wyższy;
  • Kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej imion;
  • Kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu;
  • Zapoznanie z pojęciami: galeria, wystawa – rozumienie wieloznaczności słów;
  • Tworzenie galerii rodzinnej; wdrażanie do zgodnego współdziałania;
  • Współdziałanie z rówieśnikami w zabawie;
  • Obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela podczas zabawy;
  • Dostrzeganie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni;
  • Próby tworzenia deszczowej muzyki – gra na instrumentach
  • Dostrzeganie oraz kontynuowanie regularności i rytmów;
  • Grupowanie elementów według wielkości
  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy
  • Wzmacnianie mięśni kręgosłupa;
  • Opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń, używanie określeń: na początku, potem, na końcu;
  • Różnicowanie wielkości: duży, większy, największy oraz mały, mniejszy, najmniejszy;
  • Rozwój mowy; zachęcanie do wypowiedzi zdaniowych
  • Kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami;
  • Interpretowanie muzyki poprzez ruch; doskonalenie umiejętności śpiewu;
  • Grupowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość; przeliczanie w zakresie 1–3;
  • Doskonalenie rozpoznawania głosów zwierząt domowych;
  • Utrwalanie nazw zwierząt;
  • Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej (zimowe mieszkania zwierząt)
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej (zwierzęta zasypiające na zimę);
  • Rozwijanie sprawności manualnej\
  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy na wyrazach dźwiękonaśladowczych
  • Poznawanie różnych materiałów; posługiwanie się określeniami: miękki, szorstki;
  • Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, ruchowej i motorycznej;
  • Poznanie zasad odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt;

„Barwy ojczyste”
Czesław Janczarski

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość, biel – serce czyste…
Piękne są nasze Barwy ojczyste.

Rodzinka na 102
sł. Jacek Hilchen, muz. Ewa Jakubowska
Babcia, dziadek, mama, tata, siostra oraz ja!
Babcia opowiada bajki,
dziadek dym wypuszcza z fajki,
mama obiad nam gotuje,
tata meble reperuje.
Siostra na pianinie gra,
czasem mnie też pograć da.
A poza tym mam dwa psy.
A co w domu robisz ty?
Moja babcia i mój dziadek,
moja mama i mój tata,
moja siostra oraz ja
to rodzinka na 102!

„Psia nuda”
Małgorzata Mrózek-Dąbska

Ciemne i mgliste deszczowe dni w złą melancholię wprawiają psy.
I jesienią psy się nudzą. Jak się nudzą, to marudzą.
Tu postoją, tam posiedzą, rękawiczki nowe zjedzą,
książkę, gdy im wpadnie w łapę, potem włażą na kanapę
i obicia na siedzeniach wyskubują od niechcenia.
W te jesienne przykre ranki chętnie gryzą też firanki.
Lubią patrzeć, jak z poduszki wylatują białe puszki,
lecz najbardziej, gdy się da, dopaść butów – przysmak psa.
To nie żarty i przelewki, z pasją dziką i zajadłą połykają sznurowadła.
Strach ogarnia, patrząc gdy groźnie warczą, szczerząc kły.
Do przysmaków swych, niestety, zaliczają też skarpety,
jeśli im się zdobyć uda… Straszna, straszna jest psia nuda!

„Deszczowa wyliczanka”
muzyka i słowa: Renata Szczypior

Deszczyk pada: kap, kap, kap, ręce klaszczą: klap, klap, klap.
Chodzi sobie kot bury i przegania chmury. Wyliczanka:
Pierwsza chmurka całkiem mała z wiatrem szybko odleciała.
Druga chmurka bardzo miła razem z kotem zatańczyła.
Trzecia poszła sobie spać, czwarta wciąż chce deszczem lać!

Deszczyk pada: kap, kap, kap, nogi tupią: chlap, chlap, chlap.
Chodzi sobie kot bury i przegania chmury. Wyliczanka:
Pierwsza chmurka całkiem mała z wiatrem szybko odleciała.
Druga chmurka bardzo miła razem z kotem zatańczyła.
Trzecia poszła sobie spać, czwarta wciąż chce deszczem lać.