WIOSNA NA WSI

Cele ogólne:

– Dziecko rozpozna i wymieni zwierzęta mieszkające na wiejskim podwórku

– Dziecko potrafi wymienić korzyści płynące z hodowli zwierząt dla człowieka

– Dziecko wymieni produkty pochodzące od zwierząt

– Dziecko poznaje odgłosy wydawane przez zwierzęta wiejskie

– Dziecko określa prawą i lewą stronę własnego ciała

– Dziecko przelicza elementy stosując liczebniki główne

PROPOZYCJE ZABAW NA PIĄTEK – 09.04

1. Rozmowa przy obrazku pt. ,,Na wiejskim podwórku”.

Pytania pomocnicze do rozmowy nt. obrazka.

Których zwierząt jest najwięcej?

Co robi krówka?

Ile jest kurcząt?

Ile kaczek pływa w stawie?

Co robią świnki?

Gdzie schowała się owieczka?

Ile widzisz kwiatków?

2. Nauka wiersza E. Michałowskiej ,, W zagrodzie”. – utrwalanie odgłosów jakie wydają zwierzęta

Rodzic czyta wiersz – dziecko naśladuje odgłosy zwierząt:

Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosia

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

Kura gdacze: Kod, ko, dak.

Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: Gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: Be, be, be.

Koza meczy: me, me, me.

Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

Konik parska: Prr, prr, prr.

A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

I tak orkiestra ta gra, aż Małgosia jeść im da.

3. Oglądanie prezentacji: „Co nam dają zwierzęta”

Zapraszam was do obejrzenia prezentacji  😉

4. Zabawa: „Tajemnicze pudełko”

Rodzic przygotowuje pudełko do którego wkłada różne produkty pochodzenia zwierzęcego. Dziecko losuje i wyciąga produkt (jajko – ugotowane na twardo, mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, opakowanie sera żółtego)

– podaje jego nazwę

– mówi od jakiego zwierzątka pochodzi dany produkt

5. Burza mózgów: „Co można z nich zrobić?”

– Dzieci podają propozycje do czego można wykorzystać produkty z poprzedniej zabawie np:

jajko – kanapki, sałatka, ciasto

mleko – kakao, ser, budyń

miód – kanapki, ciasto

wełna – sweter, czapka, szalik

ser żółty – kanapki, zapiekanki, pizza

Kochani, a może po tych ćwiczeniach wykonacie jakieś pyszne kanapeczki razem albo upieczecie ciasto lub zrobicie z rodzicami pyszną sałatkę.

Jeśli nie macie ochoty gotować to może zrobicie eksperyment z mleka. Do dzieła 😉

Czekam na Wasze zdjęcia 🙂

Zabawy na popołudnie:

Lepienie z plasteliny wybranego zwierzątka z wiejskiego podwórka.

Czekam na Wasze propozycje ulepionych zwierzątek w formie zdjęć

PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK – 08.04

1. Zabawa matematyczna kształtująca orientację przestrzenną

Kochani rodzice, przedstawiam propozycje kilku zabaw, które pozwolą kształtować orientację przestrzenną Państwa pociech.

– Na początek zabawa którą dzieci bardzo lubią i znają z przedszkola 😉

– LEWA-PRAWA

Drogi Rodzicu poproś dziecko aby wykonało kilka podskoków, by przyspieszyć akcję serca. Odszukajcie, gdzie bije serce, rękę bliższą sercu zostawiamy na tym miejscu, bierzemy frotkę, gumkę lub tasiemkę i zakładamy na tę rękę- informujemy – to lewa ręka.

Zobaczymy co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko, ręka itp.)

Wyciągnij do przodu lewą rękę- pokaż i powiedz, co widzisz po lewej stronie? itd. (to samo robimy z prawą stroną, ręką – frotka w tym czasie cały czas pozostaje na lewej ręce) .

– MARSZ POD DYKTANDO ( z frotką na lewej ręce)

Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby dorosłej.

-Idź w prawo 2 kroki…

-Idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 5 kroków w lewo, itd.

A teraz spróbujcie pokazywać do muzyki:

– Zabawa Czy widzisz to co ja? – podobieństwo schematu ciała.


Dziecko z rodzicem stają obok siebie, podnoszą razem ręce, spoglądają w górę i stwierdzają, że widzą to samo (sufit, lampy). Opuszczają ręce, spoglądają w dół i stwierdzają, że i tym razem widzą to samo (podłogę). Podskakują kilka razy. Próbują wyczuć bijące serce, ustalają, że  mają serce po lewej stronie. Następnie wyciągają ręce w lewą, potem w prawą stronę, patrzą kolejno w te strony. Ustalają, że w takich sytuacjach widzą to samo.

– Zabawa: „Posłuszne zwierzaki”

Dziecko wybiera sobie figurkę zwierzątka które mieszka w wiejskiej zagrodzie lub jeśli takich nie ma w domu może być maskotka.

Dziecko wykonuje polecenia rodzica ustawiając je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie:

– połóż zwierzątko przed sobą

– połóż zwierzątko za sobą

– połóż zwierzątko z boku, z prawej strony

– a teraz z boku z lewej strony

– podnieś zwierzątko do góry – gdzie się teraz znajduje?

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – kochani pamiętajcie aby wychodzić na dwór, spacerować, grać w piłkę, bawić się na świeżym powietrzu. Jeśli jeszcze będziecie mieli siłę to zapraszam na ćwiczenia:

ZABAWY LOGOPEDYCZNE NA POPOŁUDNIE

Proszę podać dziecku lusterko, pokazać ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie i pilnując dokładnego ich wykonania przez dziecko.

   „Słoneczko budzi się i uśmiecha”- dziecko wyciąga do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciąga je do szerokiego uśmiechu.

    „Deszczyk”- przy szeroko otwartej jamie ustnej – ” język wychodzi na spacer” i unosi się do góry w stronę nosa . „Nagle zaczął padać deszcz” – język chowa się za górnymi zębami w jamie ustnej.

     „Tęcza” – po deszczu pojawia się tęcza – dziecko rysuje jej kształt, przesuwając czubek języka po górnej wardze od jednego kącika ust do drugiego.

      „Wiatr” – dziecko wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami ułożonymi w dziobek, starając się, aby policzki nie wypełniały się powietrzem.

      „Kropelki” – jak kropelki wody spadają z góry na dół, tak czubek języka porusza się od górnych do dolnych zębów: najpierw powoli i bardzo dokładnie, a potem coraz szybciej.

      „Chmurki” – dziecko rysuje kształt chmurki, przesuwając językiem po wewnętrznej stronie warg, przy zamkniętych ustach.

      „Parasolka” – dziecko naśladuje otwieranie i zamykanie parasoli przez coraz szersze otwieranie ust i ich zamykanie.

                                                                                     Zapraszam do zabawy!

PROPOZYCJE ZABAW NA ŚRODĘ – 07.04

1. Obejrzyjcie film edukacyjny o zwierzętach na wsi

Rodzic zadaje pytania:

-Co to jest gospodarstwo wiejskie?

-Jakie jeszcze zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?

-Jak się nazywają osobniki dorosłe , a jak  młode tych zwierząt?

-W  jaki sposób należy się zachowywać wobec zwierząt? Rodzic . zwraca uwagę na to, że nie wolno podchodzić do nieznajomych zwierząt, nie należy ich straszyć ani zaczepiać.

2. Zabawa ruchowa: „Staraj się dotknąć”

Dziecko porusza się po pokoju w rytm dowolnej muzyki (jeśli jest w domu instrument można go wykorzystać do tej zabawy). Na przerwę w grze rodzic wymienia nazwę jakiegoś przedmiotu np: stół, ściana, zabawka, podłoga, szafka itp. dziecko jak najszybciej musi tego dotknąć.

3. Osłuchanie z piosenką „U nas na podwórku”

Rodzic zadaje pytania do piosenki:

– Czy piosenka była wesoła czy smutna? Jak się czułeś słuchając tej piosenki?

– Nazwij zwierzątka, o których była mowa w piosence

– Jaki dźwięki wydają z siebie poszczególne zwierzątka – naśladujcie razem te odgłosy

4. Ćwiczenia emisyjne: „Jak zwierzątka”

Dzieci naśladują na melodię piosenki głosy różnych zwierzątek mieszkających w zagrodzie wiejskiej, np: ko, ko, kwa, kwa, mu, mu, be, be

5. Zabawa „Co robią zwierzątka?”

Rodzic zadaje pytanie a dziecko stara się odpowiedzieć słowami piosenki – rodzic pomaga jeśli jest kłopot

– Co robi kogut? – pieje

– Co robi kurka? – gdacze

– Co robi gąska? – gęga

– Co robi kaczka? – kwacze

– Co robi krówka? – muczy

– Co robi kotek? – miauczy

– Co robi piesek? – szczeka

6. Zabawa plastyczna: Krówka z talerzyków jednorazowych.

Potrzebne będą: 2 talerzyki jednorazowe ( większy i mniejszy ), czarny papier/kartka, różowy papier/kartka, oczy przyklejane jak i również można je po prostu narysować. Oczywiście środki dydaktyczne można zastąpić innymi, jakie

Państwo posiadacie w domu i kolorystykę również można modyfikować.

Czekam na Wasze krówki w postaci nadsyłanych zdjęć 🙂

7. Zabawa popołudniowa

Jako zabawę popołudniową proponuję zabawy konstrukcyjne i manipulacyjne z wykorzystaniem różnorodnych klocków oraz figurek zwierząt jeśli takie są w domu.

Kochani spróbujcie zbudować zagrodę wiejską, pomieszczenia dla zwierząt. Spróbujcie posegregować je np: według wielkości. Miłego budowania 😉

PROPOZYCJE ZABAW NA WTOREK – 06.04.

Kochani dzisiaj zaczynamy nową tematykę. Będziemy poznawać zwierzątka mieszkające na wsi, dowiemy się, co nam te zwierzątka dają i jak ważna jest praca ludzi na wsi. Zaczynamy! Na dzisiaj mam dla Was prezentację multimedialną, proszę obejrzyjcie i posłuchajcie opowiadania rodzica, a potem wykonajcie zadania do prezentacji. Miłej zabawy 😉

1. Oglądanie prezentacji multimedialnej wprowadzającej w temat: „Wiejska zagroda”. – prezentacja została wysłana do każdego na maila!

Opowiadanie do prezentacji – czyta rodzic:

To jest Tomek i jego czworonożny przyjaciel – pies Kajtek.

Tomek wraz ze swoimi rodzicami i siostrą Anią mieszka na wsi.

Mają tam swoje gospodarstwo. Obok domu widać traktor taty i samochód mamy. Jest też kurnik dla kur, na którym zawsze przesiaduje kogut, który budzi nas co ranek swoim głośnym KUKURYKU!

Obok stoi wielka, czerwona stodoła. To dom dla naszych dwóch koni i krów.

W naszej zagrodzie nie zabrakło również gęsi, indyków i kaczek, które pluskają się w stawie. Jest także świnka Chrumka co tapla się w błocie od rana.

Razem z siostrą bardzo lubimy pomagać rodzicom przy wszystkich zwierzętach…

Jednak to nie wszyscy nasi podopieczni. Zaraz za naszą farmą na wzgórzu pasą się owce i kozy. Pilnuje ich mój Kajtek. Mamy jeszcze kota Łasucha, to Ani ulubieniec.

Wesoło na naszej wsi mijają nam dni…

2. Po obejrzeniu prezentacji i wykonaniu zadań, pobawcie się w zgadywanki: „Odgłosy zwierząt”.

3. Zestaw zabaw ruchowych

A teraz moje kochane dzieci trzeba się poruszać wyjdźcie proszę na dwór z rodzicami jeśli macie taką możliwość, pobiegajcie, pograjcie w piłkę, idźcie na rowery itp… A jeśli nie ma takiej możliwości poćwiczcie w domu oto moja propozycja:

Zabawy na popołudnie

Zabawy słowne „Wyliczanki- klaskanki”

Usiądź z dzieckiem naprzeciwko siebie . Odczytaj kilka razy głośno i rytmicznie wybraną

wyliczankę (można codziennie inną ). Powtarzajcie powoli wspólnie a dziecko szybko się

ich nauczy. Potem jednocześnie powtarzając je rytmicznie dodaj ruch; uderzenie w swoje

kolana i w obie ręce dziecka i znów kolana…itd. Po opanowaniu testu i ruchu spróbujcie

trochę w szybszym tempie.

Trąf, trąf, Misia Bela,

Misia Kasia, konfacela,

Misia A, Misia Be,

Misia Kasia, konface.

Pucu, pucu!

Chlastu, chlastu!

Nie mam rączek jedenastu,

Tylko mam dwie rączki małe,

Do zabawy doskonałe.

Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie piszą,

piszą i rachują, ile kredek potrzebują!

(można szybko chwycić kredki ułożone na podłodze i policzyć ile każdy ich ma )

Pałka, zapałka, dwa kije

kto się nie schował, ten kryje!

Tę wyliczankę można wykorzystać do zabawy w chowanego .

Miłej zabawy!