DRODZY RODZICE I KOCHANE DZIECI

Zapraszamy Państwa do skorzystania z propozycji zabaw umieszczonych w naszej zakładce grupowej w bieżącym tygodniu. Proponujemy zabawy o tematyce  wielkanocnejRealizujcie nasze propozycje zgodnie z potrzebami i we własnym tempie. Dziękujemy za Waszą informację zwrotną i zachęcamy do kontaktu na naszym mailu  grupowym. 

PRZEWIDYWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECI

  1. Dziecko potrafi wymienić symbole wielkanocne (pisanka, baranek, bazie, święconka, babka…).
  2. Dziecko pozna tradycję Śmigus – Dyngus i wie jak można się bezpiecznie bawić.
  3. Dziecko wie jak można pomóc rodzicom w przedświątecznych porządkach.
  4. Dziecko wie, co to jest pisanka, eksperymentuje z jajkiem, nazywa białko, żółtko, dowie się, że jajko to źródło cennych witamin.
  5. Dziecko rozumie i używa pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok , na,  pod,  za,  przed.
  6. Dziecko rozwija zdolności plastyczne i sprawność manualną poprzez wykonywanie prac plastycznych.

Program wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole ”

Mirosława Anna Pleskot, Agnieszka Staszewska-Mieszek WSiP

Plan opracowała M. Wiśniewska grupa A2

PROPOZYCJA ZABAW DLA DZIECI NA PIĄTEK – 02.04.

1. Rodzic czyta dziecku opowiadanie T. Kruczek „Wielkanoc”.

Właśnie chciałam obejrzeć książkę z obrazkami, gdy usłyszałam dzwonek do drzwi.

– Tolu! Chodź szybko – krzyknęła mama – babcia przyjechała na święta!

– Dzień dobry, dzień dobry, dzień dobry – tubalnym głosem wołała babcia z przedpokoju.

– Czas rozpocząć świąteczne przygotowania! Co wy na to?– powiedziała babcia, patrząc po kolei na każdego z nas.

– Wspaniale! – krzyknęłam – będę mogła ci pomagać?

– Oczywiście, Tolu, ty, mama i tata. Wszyscy razem się za to zabierzemy. Mamy na to cały

tydzień.

– No i proszę – zaśmiał się tata – babcia przejęła dowodzenie.

I tak się zaczęła wielkanocna przygoda. Najpierw sadziłyśmy rzeżuchę. Na talerzu w kwiatki

rozsypałam ziemię i wysypałam maleńkie brązowe ziarenka. Potem całość podlałam wodą.

– Tylko pamiętaj, żeby podlewać codziennie – ostrzegła mama – inaczej rzeżucha nie zdąży

wyrosnąć do świąt. Później przyszedł czas na malowanie pisanek. Najpierw tata zrobił wydmuszki z jajek. Aż cały był czerwony na buzi od tego dmuchania, a potem zabraliśmy się za malowanie. Pisanki maluje się na sto sposobów. Można malować farbkami, można pisakami, można poprzyklejać do nich różne rzeczy. Najważniejsze to nie zgnieść wydmuszki. Ale czasami wydmuszka pęka. W zeszłym roku bardzo się tym martwiłam. Teraz jestem już duża i się nie martwię, bo zawsze można zrobić nową pisankę.

Kiedy mieliśmy już cały koszyk kolorowych pisanek, przyszedł czas na świąteczne wypieki.

Pieczenie nie jest wcale łatwe. Ręce bardzo szybko oklejają się mąką i można pobrudzić

całą kuchnię i fartuszek. I powiem wam, że bardzo szybko byłam cała ubrudzona mąką i klejącym ciastem.

– Nie przejmuj się, Tolu – powiedziała babcia, widząc moją zmartwioną minę. – Bardzo dobrze nam pomagasz i najważniejsze, że się uczysz przygotowywać święta. To bardzo ważne!

Później babcia umyła mi ręce i buzię i zdjęła fartuszek.

– A teraz mam coś dla ciebie – mrugnęła do mnie i zaprowadziła mnie do tego wielkiego

kosza, który przyniosła.

– Proszę, to dla ciebie – powiedziała i podała mi wielką księgę z kolorowymi obrazkami. – To

książka o świątecznych zwyczajach.

Pobiegłam do pokoju i zaczęłam ją przeglądać razem z zabawkami. A tam same cudeńka!

Wycinankowi chłopcy i wycinankowe dziewczynki w kolorowych spódnicach biegają

po kartkach! Niosą wysokie kolorowe palmy zrobione z malowanej trawy i kwiatów. A każda

palma ledwo co mieści się na kartce.

– To Niedziela Palmowa – powiedział tata, który dosiadł się do nas na chwilę.

– A tu zobacz! Dzieci idą ze święconką do kościoła – dodał.

I rzeczywiście, na obrazku dzieci niosły małe koszyczki przykryte białymi serwetkami.

– O, a tu pisanki, a to stół na niedzielne wielkanocne śniadanie – pokazał tata.

– Jest babka i mazurek, i baranek, i szynka, i pisanki, i kiełbaski, i inne przysmaki. A tu dalej

drzewa pełne małych zielonych pączków, z których lada moment rozwiną się liście.

– A to lany poniedziałek – zaśmiał się tata. – Wycinankowi chłopcy oblewali wycinkowe

dziewczynki wycinankową wodą, a one śmiały się, uciekały tak szybko, że omal nie wypadły

z książki.

– Dosyć tego oglądania! Muszę pomóc mamie i babci – powiedział tata i wyszedł z pokoju.

– O, to mi się podoba – powiedział, zerkając z półki porcelanowy słoń. – Takie polewanie.

Bardzo lubię polewanie wodą.

– Ja tam wolę palmy – powiedziała pluszowa żyrafa. – Są takie wysokie jak ja!

– A ja najbardziej lubię baranka – powiedział pluszowy baranek.

– A ty, Tolu – spytała żyrafa – co najbardziej lubisz w tych świętach?

– To, że w ogóle są i że babcia przyjechała – powiedziałam – i że wszyscy jesteśmy razem.

Kiedy zasypiałam, wszystkie zabawki opowiadały sobie, co najbardziej lubią w święta

wielkanocne.

Jedynie mały pluszowy zajączek nic nie mówił, tylko uśmiechał się tajemniczo.

Rozmowa na temat opowiadania.

Pytania pomocnicze dla Rodzica: Jak nazywają się święta, do których przygotowywała się Tola? Kto przyjechał na święta do Toli? Co babcia przywiozła ze sobą? Co posadziła Tola na talerzu? Co tata zrobił z jajek? Jak nazywały się jajka, które malowała Tola? Co babcia dała Toli do oglądania? Jak wyglądał stół wielkanocny, na obrazku w książce, którą Toli dała

babcia? Co Tola najbardziej lubi w Świętach Wielkanocnych?

2. Brawo pięknie słuchaliście opowiadania i odpowiadaliście na pytania rodzica. Wiecie już bardzo dużo o Wielkanocy 😉 Teraz moi drodzy poruszamy się troszeczkę, zapraszam Was do ćwiczeń podczas których utrwalimy pierwsze oznaki wiosny

3.Zabawa badawcza: „Co jest w jajku?”- eksperyment. Rodzic stawia na tacy dwa spodeczki oraz kładzie jedno jajko. Omawia z dzieckiem wygląd zewnętrzny jajka: jaki ma kolor, kształt, fakturę, zapoznaje z określeniem skorupka i mówi do czego służy oraz czy jest twarda, czy miękka. Na pierwszy spodeczek rodzic rozbija jako surowe i pokazuje jak wygląda w środku. Oddziela białko od żółtka i umieszcza je na spodeczkach. Wyjaśnia jaka funkcję pełnią w jajku. Wspólnie określcie ich konsystencję i kolor. Zapoznaj dziecko z określeniem białko i żółtko. Zapytaj dziecko, czy białko i żółtko można ze sobą mieszać. Następnie zmieszajcie je razem. Dziecko wyciąga wnioski.

Odpowiada na pytania: Skąd się biorą jajka? W jakiej postaci można je spożywać?

Jaja pomagają rosnąć

Są bogatym źródłem pełnowartościowego białka (zawierającego kompleks niezbędny aminokwasów), które przyczynia się do prawidłowego wzrostu dzieci.

Jaja wzmacniają kości i zęby

Nie tylko wapń ma wpływ na mocne kości również witamina D, żółtka jaj są świetnym naturalnym źródłem tej witaminy.

Jaja wzmacniają system odpornościowy organizmu czyli zdolność naszego organizmu do walki z chorobą i zapobieganie zarażaniu się różnymi chorobami.

Żółtko jaj jest bogate w witaminę E, która poprawia naszą odporność, a białko zawiera lizozym, który również zwiększa odporność malucha.

A dodatkowo jaja zawierają cenne minerały takie jak wapń, potas, fosfor, jod i magnez.

ZADANIE POPOŁUDNIOWE:

Kochane dzieci mam do Was prośbę: w ramach przygotowań do świąt, pomagajcie swoim Rodzicom w codziennych domowych zajęciach takich jak:

– odkładanie zabawek i książek na miejsce,

– sprzątanie swojego miejsca przy stole, łącznie z jedzeniem, które spadnie z talerza,

– rozkładanie zakupów,

– nakrywanie do stołu,

– pomoc przy zakupach spożywczych i tworzeniu listy zakupów,

– pomoc w pracach ogrodowych,

– słanie łóżka,

– pomoc w ładowaniu i wypakowywaniu naczyń ze zmywarki,

– smarowanie kanapek masłem,

– przygotowywanie prostego deseru: galaretki, lodów, jogurtu,

– mieszanie ciasta mikserem ręcznym (na przykład na wielkanocne ciasto),

– wieszanie i składanie prania.

Rodzice będą się bardzo cieszyć jeśli wybierzecie chociaż kilka zadań z tej listy.

WESOŁYCH, ZDROWYCH I SPOKOJNYCH ŚWIĄT

PROPOZYCJA ZABAW DLA DZIECI NA CZWARTEK – 01.04

1.  Na początek zapraszam Was do zabaw muzycznych pamiętacie naszą piosenkę z wtorku o pisankach. Proszę przypomnijcie sobie poprzez wspólne zaśpiewanie z rodzicem.

Zabawa z piosenką. Posłuchaj jeszcze raz piosenki  i spróbuj wyklaskać jej rytm uderzając naprzemiennie o ręce- kolana- ręce- kolana

2. Zabawa ruchowa przy muzyce „Muzyczna loteryjka”

Przygotowanie : wyszukanie ulubionej muzyki tanecznej dziecka , pudełko lub słoik

karteczki z napisanymi hasłami:,, latamy jak samoloty, tańczymy jak baletnica , pełzniemy

jak wąż, tańczymy jak robot ,tańczymy na palcach lub piętach’’ (poleceń może być dużo

– zależy od waszej pomysłowości ).

Dziecko tańczy swobodnie w takt muzyki. W pewnej chwili rodzic wyłącza muzykę a ktoś

z uczestników wyciąga z podanego pojemnika (z kapelusza, pudełka, kosza) los. Rodzic

odczytuje go. Na losie napisane jest polecenie, według którego uczestnicy tańczą dalej po

ponownym włączeniu muzyki lu wykonują zadanie bez muzyki . Po przetańczeniu jednego

polecenia muzyka „gaśnie” znowu i wyciągamy następny los. W ten sposób można do zabawy zaangażować kilkoro dzieci.

3. Porozmawiajcie teraz chwilkę o zwyczajach związanych z Wielkanocą: świąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, wysiew zboża i rzeżuchy. Śniadanie wielkanocne w pierwszy dzień świąt i charakterystyczne potrawy, które się na nim spożywa (dzielenie jajkiem, żurek, baby, mazurki wielkanocne).

 – Rodzic mówi dziecku, że zaraz poznamy jeszcze jeden zwyczaj świąteczny ale najpierw posłuchaj wiersza:

4. Rodzic czyta wiersz: R. Przymusa „Śmigus-dyngus”.

Śmigus-dyngus!
Staropolskim obyczajem
w wielkanocny poniedziałek
oblewamy się nawzajem.

Miły zwyczaj śmigus-dyngus!
Bo pośród życzeń radosnych
przynosi nam w podarku
uśmiech kolorowej wiosny.

Rodzic wyjaśnia na czym polega zwyczaj Śmigus-dyngus: zawsze odbywa się w Poniedziałek Wielkanocny, potocznie mówi się, że to „Lany Poniedziałek” W ten sposób wyrażano radość w związku z budzeniem się przyrody po zimie. Zazwyczaj oblewano panie, przynosiło to szczęście 😉

Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas takich zabaw.

5. Kurczaczki inaczej – zapraszam Was teraz do zabawy plastycznej

Materiały: 

– małe słoiczki, 

– klej magic, 

– żółta bibuła, 

– żółta kartka, 

– piórka czerwone i samoprzylepne piórka.

Wykonanie: słoik odkręcamy i napełniamy go kawałkami żółtej bibuły. Zakręcamy i stawiamy na zakrętce. Doklejamy oczy, skrzydełka po bokach, a na górze piórko. 

Kurczaczki ze skrzydełkami z odrysowanych rączek

Wszystkie elementy do wykonania znajdują się poniżej.

Z szablonów wycinamy poszczególne elementy, następnie odrysowujemy dłonie dziecka i je wycinamy. Przyklejamy do naszego kurczaczka.

Kochani miłej zabawy, zapraszam Was także do zabaw popołudniowych 😉

Zabawa popołudniowa:

Dziś pierwszy dzień nowego miesiąca – kwietnia. To Prima Aprilis, czyli dzień pełen żartów, śmiechu oraz świetnej zabawy. Robimy różnorakie psikusy i z premedytacją wprowadzamy innych w błąd. Czy spłatanie komuś figla uchodzi wówczas na sucho? Tak! I nie obrażamy się, ale sami próbujemy odpowiedzieć równie wesołym pomysłem, bowiem tego dnia nie warto traktować wszystkiego poważnie, tylko z lekkim przymrużeniem oka. Pamiętaj jednak, że dobry żart powinien bawić wszystkich uczestników zabawy.

Zabawa „Wymyślamy żarty cały dzień”. Może zamienicie się rolami? Dziecko będzie rodzicem, mama dzieckiem? Jedzenie zupy widelcem 

 Można zrobić na wieczór Bal śmiesznego ubrania, Plakat  i wiele innych zabaw, które przyniosą dzieciom radość. Cokolwiek to będzie, niech to będzie świetna zabawa na luzie! 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI NA ŚRODĘ – 31.03.

1. Zabawa matematyczne- „Liczymy kurczątka”
Przebieg :Zabawa ruchowa „Kura i Kurczęta”
Rodzic odgrywa rolę kury, dziecko to kurczątko. Kura chodzi po pokoju, mówiąc: ko,
ko, ko…, a dziecko porusza się wokół niego w dowolnym kierunku, mówiąc: pi, pi,
pi… Kiedy kura przestaje mówić i przykucnie, kurczątko biegnie do niej i przytulają
się do siebie. Przez chwilę są w ciszy.

2. Kurczątka, kurczątka- ćwiczenia w liczeniu
Rodzic wycina koła z obrazkami kurczątek (można zastąpić obrazki, po prostu żółtymi,
papierowymi kółkami, klockami, czy też ulubionymi chrupkami dziecka).
Rodzic prosi by dziecko położyło jeden element przed sobą i spróbowało mówić: ” pi”
Potem- żeby dołożyło kolejny element. Powtarzając „pi” tyle razy ile jest elementów,

Poproś dziecko, by pokazało tyle paluszków, ile ma
elementów przed sobą.

Rodzic pyta: Jeden i dwa to ile razem? Następnie poproś by dziecko
dołożyło kolejny element.

Zapytaj: Ile teraz jest elementów (kurczątek)?

Pokaż tyle paluszków, ile widzisz przed sobą elementów.
Połóż przed dzieckiem jeszcze dwa elementy. Powtórz pytanie:

Ile tym razem jest kurczątek?

Pokaż ile to jest, na paluszkach? Następnie zabierz jeden element. Zapytaj:

Ile teraz zostało kurczątek?
Zabawę może powtarzać według swojego uznania, dokładając elementy, lub je zabierając,
zgodnie z indywidualnymi możliwościami dziecka w przeliczaniu przedmiotów.

Na koniec pobawcie się w kładzenie tego kurczaczka, kółka, klocka zgodnie ze wskazówkami: Rodzic mówi: – Połóż klocek na stole, pod krzesłem, nad, połóż go wysoko, obok łóżka itd. Powtarzajcie to ćwiczenie kilka razy, jeśli dziecko ma kłopot rodzic pomaga i wyjaśnia pojęcia.

Teraz możecie wykonać zadanie w karcie pracy

3. Zabawy ruchowe – po trudnych ćwiczeniach matematycznych musimy troszkę poćwiczyć 🙂

Przebieg:

1. „Skaczące pisanki”- dziecko staje na wyznaczonej przez rodzica linii i skaczą obunóż

przez całą długość pokoju. Ćwiczenie powtórzcie dwa razy.

2. „Zające na łące”- dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw

przekładane są ręce, później nogi) do wyznaczonego miejsca przez rodzica.

3. „Mówiąca pisanka”- dziecko staje naprzeciwko rodzica, który rzuca do niego piłkę,

mówiąc: Rzuć, kucając/ Rzuć, siedząc/ Podskocz i rzuć. Dziecko wykonuje polecenia.

4. „Kaczuchy”- dziecko chodzi w rytm słyszanej melodii, w dowolnym kierunku pokoju,

naśladując kaczuszki.

5. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne na dywanie.

Rodzic prosi dziecko by powoli wciągało powietrze nosem i wypuszczało buzią,

czynność powtarzają wspólnie kilka razy. Następnie dziecko siedzi naprzeciwko

rodzica i naśladuje pokazywane przez niego ruchy języka (np. oblizuje usta, próbuje

dotknąć czubkiem języka nosa, następnie brody, wysuwanie i chowanie języka, itp.)

Zabawa popołudniowa:

Zabawa twórcza „Rysujmy razem”

Należy dobrać się w pary. Może być to rodzic z dzieckiem lub dwójka rodzeństwa ,może

być starsze i młodsze. Weźcie duży karton i kredki . Będziecie wspólnie na przemian

tworzyć obrazek – wasze wspólne dzieło sztuki. Zacznijcie od narysowania konturu

dowolnej postaci lub przedmiotu (ktoś starszy) potem rodzic rysuje pierwszy element

rysunku a młodsze dziecko dorysowuje drugi…., potem kolejne elementy postaci czy

przedmiotu na zasadzie przemienności działania . Możecie wziąć inne kolory kredek

i rysować na zmianę wszystko to, co wam się tylko wyobraźnia podsunie. Akceptujcie

pomysły innych i wspólnie stwórzcie super dzieło. Porozmawiajcie z dzieckiem

o rysunku ,opowiedzcie razem co powstało, nadajcie imiona postaciom czy przedmiotom.

Wspólne dzieło możecie powiesić w pokoju. Przekonajcie się, że razem można wiele!

Powodzenia.

Życzę miłej zabawy 🙂

Propozycje zabaw dla dzieci na wtorek 30.03

Witajcie dzisiaj na początek proste świąteczne zagadki, a potem troszkę sobie pośpiewamy. Miłej zabawy:)

1. Rozwiązywanie zagadek:

W wielkanocnym koszyku

leżeć będą sobie.

Zanim je tam włożę,

ślicznie je ozdobię. (pisanki)

Tyle w koszyku

leży pisanek!

A pośród nich

słodki, cukrowy… (baranek)

Święta! Święta nadeszły!

Wstawajmy! Już rano!

Podzielmy się jajeczkiem,

bo dziś przecież… (Wielkanoc)

Brawo świetnie poradziliście sobie z zagadkami!

2. Tekst piosenki:

„Pisanki”- K. Parnowska- Różęcka

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki.

3. Słuchamy piosenki dwa razy – rodzic może śpiewać

– wspólne omówienie treści (o czym jest piosenka, co to są pisanki niech dziecko wyjaśni własnymi słowami, jak wyglądały pisanki z piosenki), śpiewanie i wymyślanie dowolnego tańca.

4. Zabawa rytmiczna do piosenki. Dziecko siada przed rodzicem, który mówi (w różnym

tempie i różną dynamiką) teks piosenki. Rodzic jednocześnie rytmicznie klaszcze w

ręce lub klepie o uda. Dziecko powtarza każdy przykład na zasadzie echa.

5. Ćwiczenia manualne : „Rysowanie pisanek”

Rodzic śpiewa piosenkę w wolnym tempie. Dziecko uważnie słucha tekstu i gdy słyszy słowo „pisanki”, rysują palcem w powietrzu kształt jaja. Podczas drugiej zwrotki przy pomocy rodzica próbują „namalować” w powietrzu ozdoby: słońce, gwiazdki, kwiatuszki, kółeczka itd.

6. A teraz moi kochani po zabawie muzycznej przyszedł czas na zabawę plastyczną.

Wykonanie pisanek różnymi technikami według wyboru dzieci.

1. Naklejanie na jajku kawałeczków kolorowej bibuły według własnych pomysłów




<!– /*

Naklejanie na jajku rozpłaszczone kuleczki i wałeczki z kolorowej plasteliny

3.Pisanki z makaronu. Wydmuszkę jajka wkładamy na patyczek do szaszłyka i smarujemy dokładnie klejem. Wygodnie jest użyć pędzelka. Posmarowaną klejem wydmuszkę obsypujemy dokładnie drobniutkim makaronem

Wydmuszki pokryte makaronem pozostawiamy na patyczkach i czekamy aż klej wyschnie

W dalszej kolejności malujemy pisanki farbami. Można jednokolorowo a można również w barwne plamki. W zależności od upodobań i możliwości dzieci.

 Pomalowane pisanki wbijamy w plastelinę by spokojnie wyschły.

Życzę Wam miłej zabawy i pięknych pisanek. Jeśli uda Wam się wybrać i zrobić jakąś pisankę proszę przyślijcie na naszego maila zdjęcie. Chciałabym bardzo zobaczyć Wasze piękne pisanki 🙂

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI NA PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

1. Rodzic czyta dziecku opowiadanie A. Galica „Bajeczka wielkanocna” 

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

Pytania pomocnicze dla Rodzica: Co robiło słonko?, Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ..?
Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Powiedz dlaczego na bazie mówimy kotki? Co robiło kurczątko z zajączkiem? Co robiły bazie? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

2. Zajączki – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po całym pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy lub klaśnięcie kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”.

 3. Zabawa dydaktyczna:  „Co w koszyczku?” – zagadki dotykowe. Rodzic przygotowuje koszyczek i pudełko w którym może ukryć to co powinno znaleźć się w koszyczku.

Dziecko z zawiązanymi oczami losuje przedmiot (np: baranek, zajączek, jajko, bazie, serwetkę, chlebek, słodycze itp. według pomysłu) i próbuje odgadnąć co to może być. Po odgadnięciu wkładamy przedmiot do koszyczka.

PROPOZYCJA ZABAW DODATKOWYCH:

Wspólne kolorowanie koszyczka – miłej zabawy 🙂