Propozycje zadań i zabaw dla dzieci  – 30.10.2020 

“Kim jestem?”- słuchanie wiersza T. Fiutowskiej  

Rozwijamy umiejętność określania członków rodziny i nazywania relacji między nimi.  Doskonalimy umiejętność uważnego słuchania  tekstu i wypowiada si e na temat jego treści. 

“Kim jestem?” 

Dla mamy jestem synem, 

dla taty też. 

Dla Ciebie jestem bratem 

-to dobrze wiesz. 

Dla prababci jestem prawnukiem. 

Dla babci i dziadka wnukiem bez “pra”. 

Kim jestem dla innych? 

Ha! 

Dla Tomka jesteś kolegą. 

On dla Ciebie też. 

Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego. 

No wiesz? 

Dla pani w przedszkolu 

jesteś starszym zuchem… 

Dobrze, że już dla nikogo 

nie jesteś… maluchem. 

Po przeczytaniu wiersza rozmawiamy na temat jego treści, przypominamy nazwy członków rodziny: O kim jest mowa w wierszu? Która z osób wymienionych w wierszu jest członkiem rodziny, a która nie? 

Można pobawić się w głoskowanie słów związanych z członkami rodziny np..: wnuk, brat, mama, tata. Pamiętajmy, iż przy nauce głoskowania zaczynamy od prostych fonetycznie wyrazów 

“Zagadki rodzinne” – zabawa słownikowaZapraszamy dzieci do wspólnego odgadywania zagadek: Kim dla mnie jest córka mojej mamy? (siostrą); kim dla mnie jest mama mojego taty? (babcią); Kim dla mnie jest babcia mojego taty? (prababcią); Kim dla mnie jest siostra mojej mamy? (ciocią) kim dla mojej prababci jest moja babcia? (córką) itp.. 

“Drzewo mojej rodziny ” praca plastyczna, rozwijanie motoryki małej 

Dzieci poznały już pojęcie drzewo genealogiczne. Omawialiśmy je w naszych książkach. Spróbujcie zrobić własne drzewo z dziećmi. Praca ta będzie inspiracją do rozmów na temat rodziny, jej członków, również tych, których nie ma już z nami, opowieści o historiach z dzieciństwa, tego jakimi zabawkami się bawiliście, jakie zabawy były wówczas atrakcyjne dla Was.  

Potrzebne będą: wyobraźnia, kartka papieru, nożyczki, kredki, pisaki, klej… 

Na kartce rysujemy drzewo, tak aby jego korona zajmowała jak największą część kartki. Od kubka, zakrętki odrysowujemy koła, wycinamy je i rysujemy na nich portrety swoich członków rodziny oraz siebie. Przyklejamy nasze portrety na drzewo, między nimi rysujemy gałęzie, które wskazują nam stopień pokrewieństwa. Podczas tworzenia pracy możecie odnaleźć stare fotografie, albumy rodzinne, które będą na pewno pomocne dla dzieci w uchwyceniu szczegółów. Pomagajmy ale starajmy się nie wyręczać dzieci. One podczas planowania pracy, wycinania, klejenia, rysowania ćwiczą swoją motorykę małą, odpowiednie napięcie ręki, prawidłową postawę podczas pracy 

Może ktoś pochwali się swoją pracą😃