TEMAT KOMPLEKSOWY: „WKRÓTCE WIELKAOC” – poznajemy zwyczaje i symbole wielkanocne i witamy Panią Wiosnę

OBSZARY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ

I Fizyczny obszar rozwoju dziecka

II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

III Społeczny obszar rozwoju dziecka

IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka

PRZEWIDYWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECI

  1. Dziecko zna niektóre zwyczaje i symbole wielkanocne: śmigus-dyngus, malowanie jajek, kurczaczki, zajączki, itd.

2. Dziecko tworzy różne prace plastyczne płaskie z wykorzystaniem techniki odcisku dłoni.

3. Dziecko uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie ilustracji i tekstów.

4. Dziecko formułuje wynik odejmowania, działając na konkretach, w zakresie dostępnym dziecku.

5. Dziecko uroczyście wita Panią Wiosnę.

Program wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole”

       Mirosława Anna Pleskot, Agnieszka Staszewska- Mierek

TEMAT DNIA: „WITAJ WIOSNO!”

W końcu przyszła do nas Pani Wiosna i musimy ją dobrze przywitać, aby na dobre się zadomowiła.

Z tej okazji:

  1. Zaśpiewajcie i zilustrujcie ruchem piosenkę pt. „Wiosna, nowina radosna”, której się nauczyliśmy na cześć Pani Wiosny

Słowa piosenki i opis ilustracji ruchowej:

1.Kapie deszczyk kap, kap, kap

Podlewa mały, wiosenny kwiat

rytmiczne stukanie o podłogę palcami rąk

A kwiat ten rośnie w górę hen

rośnięcie do góry, ręce są ułożone wzdłuż tułowia,

na górze rozkładają się w kształt litery Y ( na słowo „hen”)

Wyciąga do słońca listki swe

jeden obrót wokół własnej osi

POWTÓRZENIE ZWROTKI PIERWSZEJ

powrót do kucania

REF.

– Wiosna, wiosna, wiosna, nowina radosna

szybki marsz w miejscu, ręce rytmicznie pracują

– Wiosna dokoła

na słowo „dokoła”, poziomy wymach obu rąk do zewnętrznej strony

– Wiosna z daleka nas woła

obie dłonie są ułożone przy ustach – gest wołania

POWTÓRZENIE refrenu

 powrót do marszu

2.Zerka kwiatek wokoło

pozycja stojąca, ręka naśladuje daszek, wyglądanie od lewej do prawej

Zielono się robi, wesoło

poziomy wymach obu rąk do zewnętrznej strony, uśmiech na twarzy

A motyl i biedronka

wyciągnięcie małych skrzydełek z rąk, machanie nimi

Latają, machają do słońca

bieg na palcach, machanie „skrzydełkami

  • Poćwiczcie, a przy okazji przypomnijcie sobie jakie są pierwsze oznaki wiosny
  • Na koniec wyjdźcie na podwórko, na balkon, do ogrodu (oczywiście jeżeli pozwoli Wam na to dzisiejsza pogoda), zabierzcie ze sobą dowolny instrument (np. bębenek lub po prostu pokrywki od garnków i drewniane łyżki) i powitajcie Panią Wiosnę tak jak to robimy zawsze w przedszkolu, wołając: „Witaj Wiosno!”, „Żegnaj Zimo!”. Czekamy na Wasze zdjęcia.

Życzymy Udanej Zabawy!

A tak przygotowywaliśmy się na przyjście Pani Wiosny przez ostatnie dwa tygodnie:

  • Szukaliśmy oznak Pani Wiosny w ogrodzie przedszkolnym
  • Nazywaliśmy je przy gazetce tematycznej
  • Założyliśmy zielony ogródek w sali
  • Słuchaliśmy opowiadania pt. „Przebiśnieg”, z którego dowiedzieliśmy się dlaczego śnieżyczka przebiśnieg budzi się najszybciej i wita wiosnę;
  • Tworzyliśmy różne wiosenne prace plastyczne m. in. przebiśniegi, na których usiadły biedronki;
  • Podczas zabawy matematycznej „Kropki biedronki” liczyliśmy w zakresie 5 i formułowaliśmy wynik dodawania działając na konkretach;
  • Opowiadaliśmy historyjkę obrazkową pt. „O żółtym tulipanie”