Główne zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc grudzień:
− rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, wyciągania wniosków
na podstawie ich treści, oceny postępowania bohaterów, budowania wypowiedzi na
określony temat poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym, ładnego
recytowania zapamiętanych tekstów dotyczących św.Mikołaja, pisanie listu do św.
Mikołaja, poznanie historii św. Mikołaja;
− stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez
eksponowanie wyrazów do czytania globalnego
oraz wprowadzanie liter r, R, s, S, y i czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słownoobrazkowych;
− budzenie wrażliwości dzieci na konieczność niesienia pomocy, np. zwierzętom podczas
okresu zimowego;
− kształtowanie postaw prozdrowotnych i związanych z bezpieczeństwem przez dobór
odpowiedniego ubrania do panujących warunków atmosferycznych oraz określanie
bezpiecznych sposobów zabawy na śniegu i lodzie;
− rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych przez naukę nowych piosenek „Kochany Panie Mikołaju””, „Chojka” – zwrócenie uwagi na ładny i melodyjny śpiew, a także stwarzanie możliwości podejmowania aktywności
muzycznej: gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie
muzyki z plastyką;
− kształtowanie postaw patriotycznych przez ukazywanie polskich tradycji związanych
ze świętami Bożego Narodzenia: kolacja wigilijna, potrawy, sposób nakrywania stołu;
− stwarzanie okazji do rozwijania aktywności twórczej dzieci – aranżowanie przestrzeni
z wykorzystaniem prac wykonanych w zespołach lub indywidualnie;
− rozwijanie myślenia operacyjnego – uświadamianie następstwa dni tygodnia
i miesięcy; posługiwanie się pojęciami wczoraj, dzisiaj, jutro, nazwami dni tygodnia
i miesięcy; poznanie sposobów mierzenia czasu; zabawy zegarem – odczytywanie
pełnych godzin; ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach i zbiorach
zastępczych; posługiwanie się modelami pieniędzy w sytuacji zabawy;
− wprowadzenie cyfry 6, 7 i znaku +; kodowanie i dekodowanie informacji za pomocą
symboli, cyfr 1–7 i znaków +, – , =;
Piosenka „Kochany Panie Mikołaju” : Kochany Panie Mikołaju My tak czekamy każdej zimy Dlaczego zawsze Pan przychodzi do nas Gdy śpimy? Czy to już musi tak pozostać? Czy to jest w księgach zapisane? Ja od prezentu bym wolała Spotkanie z Panem I wiem od dzieci, że z radością Chciały wysłuchać Pana głosu W mróz ogrzejemy Panu uszy Piosenką gorącą jak rosół! Hu, hu, ha, ha, ha Hu, hu, ha, hu, hu, ha, nasza zima zła! Ale zima z Mikołajem jest pachnącym, ciepłym majem! Hu, hu, ha, hu, hu, ha, nasza zima zła! Ale zima z Mikołajem jest pachnącym, ciepłym majem! Zawsze bądź wśród nas Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju nasz! Kochany Panie Mikołaju Dziewczynka z bardzo smutną minką Pyta mnie o to, czy Pan znajdzie Prezent pod choinką? Czy ktoś o Panu nie zapomni Że Panu smutno będzie potem Dzieci chcą Panu dać w prezencie Serca szczerozłote Takie serduszka pięknie grzeją W długich podróżach wśród zamieci Dzieci są Pana Mikołajem A Pan jest Mikołajem dzieci Hu, hu, ha, ha, ha Hu, hu, ha, hu, hu, ha… | „Choinki” – wiersz Choinki wyszły na spacer. Każda jest wystrojona. Bombkami i łańcuchami bogato przyozdobiona. Wszystkie pięknie ubrane i światełkami świecące. Składamy przy nich życzenia prosto z serca płynące. Przynoszą nam dzisiaj radość szczęście i coś miłego. Niech w sercu każdego człowieka, zostanie coś dobrego. |