Umiejętności dziecka:
- Poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach.
- Nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych.
- Posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała: prawa, lewa, w prawo, w lewo, nad, pod, przed, za, między.
- Poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa (policjant, ratownik, strażak).
- Wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię.
- Rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie, dłuższego wypowiadania się na temat ilustracji.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne).
- Rozwijanie percepcji słuchowej przez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, u, i, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie.
PIOSENKA
„Przedszkolak”; muz. Jarosław Woźniewski, sł. Dorota Kossakowska.
I Bracia mówią jesteś mały,
chodzisz jeszcze do przedszkola.
Ciągle tylko chcesz się bawić,
tak jak Kasia oraz Ola.
Ref: Jestem jeszcze przedszkolakiem.
Zmienię kiedyś cały świat.
Jestem dobry i wesoły,
chociaż mam niewiele lat.
II Umiem liczyć, znam kolory.
I nazywam też figury.
Umiem rzucać już do celu. Umiem skoczyć też do góry. Ref: Jestem jeszcze…
Wiersz „Mądry przedszkolak”
Mądry przedszkolak przykładem świeci –
zawsze jest grzeczny dla innych dzieci.
Nie krzyczy na nie, nawet gdy zły jest
i ich nie szturcha, ani nie bije.
Chce coś od innych – grzecznie poprosi
i się z szacunkiem do nich odnosi.
Jak z tego widać, nie trzeba wiele,
by wszystkich dzieci być przyjacielem.