TEMAT I: „PRZYBĄDŹ DO NAS, ŚWIĘTY MIKOŁAJU” – przygotowujemy się na przyjście Świętego Mikołaja, kultywujemy niektóre tradycje bożonarodzeniowe (pieczenie i dekorowanie pierników, wprowadzenie kalendarza adwentowego), obchodzimy Dzień Pluszowego Misia, Andrzejki i Mikołajki.

PRZEWIDYWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECI:

1.     Dziecko poznaje historię Świętego Mikołaja.

2.     Dziecko opisuje jego wygląd i strój; wie, czym on się zajmuje.

3.     Dziecko kultywuje niektóre tradycje bożonarodzeniowe (pieczenie i dekorowanie pierników, wprowadzenie kalendarza adwentowego).

4.     Dziecko stosuje się do zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki (jazdy autokarem i pobytu w wiosce Św. Mikołaja).

5.     Dziecko zachowuje się kulturalnie podczas spotkania ze Świętym Mikołajem.

6.     Dziecko liczy, wskazując kolejne przedmioty ustawione w rzędzie lub w szeregu. 7.     Dziecko bierze aktywny udział w Dniu Pluszowego Misia, Andrzejkach i Mikołajkach.                                       

Piosenka „A Mikołaj pędzi”

1. Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta,

Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach,

Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami,

Święty Mikołaju bądź już wreszcie tutaj z nami.

Ref. A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna,

Od domu do domu ciężką pracę ma,

Jego piękną brodę pokrył srebrny lód,

Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.

2. Święty Mikołaju my ci pomożemy

I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy,

Potem pod choinką siądziesz razem z nami,

Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami.

Ref. …

Wiersz: „Tajemniczy przybysz”

Dziś wieczorem, prawie w nocy,

Przyszedł Mikołaj uroczy.

Biała broda, płaszcz czerwony

i kapturem otulony.

Mówił, że z daleka jedzie,

Czasem nawet bywał w biedzie.

Tu ma jednak pełen worek

i podarków paczki spore.

O Laponię rozpytywał,

że tam niby często bywał.

Renifery bardzo chwalił

– a myśmy…darów czekali.

Z geografii zrezygnował,

przyznać trzeba – tęga głowa.

Ja mu powiedziałem wierszyk – dar dostałem jako pierwszy.

TEMAT II: „Przygotowujemy się do świąt”  –  poznajemy zwyczaje i tradycje Bożego Narodzenia

Dziecko:

1.zna i nazywa  tradycje Świąt Bożego Narodzenia

2.uczestniczy w wigilii przedszkolnej, przestrzegając zasad kulturalnego zachowania się przy stole,

3. składa życzenia bożonarodzeniowe, budując bardziej złożone zdania,

4. śpiewa piosenki indywidualnie i w grupie,

5. wykonuje proste ruchy i gesty do muzyki.

Piosenka „Przybieżeli do Betlejem pasterze”

Przybieżeli do Betlejem pasterze,
Grając skocznie Dzieciąteczku na lirze.
Chwała na wysokości, chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.

Oddawali swe ukłony w pokorze
Tobie z serca ochotnego, o Boże!
Chwała na wysokości…

Anioł Pański sam ogłosił te dziwy,
Których oni nie słyszeli, jak żywi.
Chwała na wysokości…

Wiersz „Wieczór wigilijny” T. Kubiak

Biały obrus lśni na stole,
pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince,
co tu przyszła na noc.
Na talerzach kluski z makiem,
karp jak księżyc srebrny,
Zasiadają wokół stołu,
dziadek z babcią, krewni.
Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice,
Już złożyli wszyscy wszystkim
moc serdecznych życzeń.