1. JESIEŃ W OGRODZIE I SADZIE
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
Dziecko:
- zna owoce i warzywa, rozróżnia je i nazywa
- rozumie znaczenie spożywania owoców i warzyw dla zdrowia
- zna literę drukowaną i pisaną: O,o
- wyodrębnia głoski w nagłosie , śródgłosie i wygłosie
- dzieli wyrazy na sylaby
- wypowiada się ( zwrócenie uwagi na wypowiadanie się całym zdaniem)
- rozwija i doskonali sprawność manualną
- słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je
zgodnie bawi się i współdziała z kolegami w grupie.
2. NADESZŁA JESIEŃ
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
Dziecko:
- wymieni zmiany w przyrodzie zachodzące jesienią
- zna literę drukowaną i pisaną: A, a
- dzieli wyrazy na głoski
- nazywa i tworzy jesienne barwy (kolory pochodne)
- współdziała z innymi w zabawie i na zajęciach
- wypowiada się pełnym zdaniem
3. JESIENNY LAS
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
Dziecko:
- poznaje leśny ekosystem jesienią
- rozpoznaje wybrane drzewa po liściach i owocach (dąb, kasztan, jarzębina, klon, sosna, świerk)
- zauważa zmiany w wyglądzie drzew
- rozpoznaje kilka wybranych grzybów jadalnych i niejadalnych
- zna literę drukowaną i pisaną: i, I
- dzieli wyrazy na głoski
- wypowiada się za pomocą środków plastycznych i muzycznych
4. CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
Dziecko:
- nazywa zwierzęta leśne
- zna sposoby przygotowania zwierząt do zimy
- interesuje się przyrodą
- gra rolę w iscenizacji wiersza
- prawidłowo przelicza liczebnikami porządkowymi i głównymi
- szanuje prawa innych
- chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawie i zajęciach
- precyzyjnie wycina
WIERSZE I PIOSENKI DO NAUKI I SŁUCHANIA
„Jesienny deszcz„
1. Dziś chmurkę nad podwórkiem
potargał psotny wiatr,
aż deszcz popłynął ciurkiem
i na podwórko spadł.
Ref. Hej, pada, pada, pada,
pada, pada deszcz,
jesienny, pada, pada,
pada, pada deszcz!
2. Deszcz płynie po kominie,
wesoło bębni w dach,
w blaszanej dzwoni rynnie
i wsiąka w mokry piach.
Ref. Hej, pada, pada, pada…
3. Kalosze wnet założę,
parasol wezmę też,
bo lubię, gdy na dworze
jesienny pada deszcz.
Ref. Hej, pada, pada, pada…
„Malowała jesień”
- Malowała jesień w parku wszystkie liście,
na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
na czerwono, na brązowo, żółto i złociście. - Przyleciała sroczka i usiadła z boku,
przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
przyglądała się jak jesień barwi wszystko wokół. - Wietrzyk to zobaczył i pędzi po lesie,
kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.
„Zapasy na zimę” – Wanda Grodzieńska
Biegnie myszka po ściernisku,
Trzyma ziarnko zboża w pyszczku.
Trzeba zbierać okruszyny,
By nie zginąć pośród zimy.
Skacze, skacze wiewióreczka
Po szumiącym lesie.
Zrywa orzech na leszczynie
I do dziupli niesie.
Trzeba zbierać już zapasy
Na zimowe ciężkie czasy!
Pije pszczółka miód na kwiatku,
Długą trąbkę stula,
Wnet zabrzęczy, wnet. poleci
Z powrotem do ula;
Trzeba zebrać dużo miodu,
By nie było w zimie głodu!
Wyjrzał zając spod jałowca.
Cóż to za krzątanie?
To już jesień – brzęczy pszczółka
Jesień, miły panie.
Zbierz korzonki, zbierz kapustę
I brzozową korę,
Byś, zajączku, nie był głodny
W tę zimową porę!