Termin realizacji: 13.03 – 17.03.2023
„KTÓRY ŻYWIOŁ JEST NAJWAŻNIEJSZY?”
Gromadzimy wiadomości na temat czterech żywiołów: ognia, wody, ziemi, powietrza – ich cech charakterystycznych oraz roli, jaką pełnią w naszym życiu.
OBSZARY DZIAŁALNOŚCI DZIECKA Z PROGRAMU „KOCHAM PRZEDSZKOLE” (Mirosława Anna Pleskot, Agnieszka Staszewska-Mieszek WSiP):
Obszar 2 – Żyję zdrowo i bezpiecznie
Obszar 3 – Działam w harmonii z przyrodą
Obszar 4 – Myślę i działam matematycznie
Obszar 5 – Mówię i rozumiem
Obszar 6 – Będę czytać i pisać
Obszar 7 – Jestem odbiorcą i twórcą
OBSZARY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka
II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
III Społeczny obszar rozwoju dziecka
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka
PRZEWIDYWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECI:
1. Dziecko utrwala wiadomości na temat czterech żywiołów: ognia, wody, ziemi, powietrza – ich cech charakterystycznych oraz roli, jaką pełnią w naszym życiu.
2. Dziecko zna niektóre zagrożenia związane z poszczególnymi żywiołami oraz sposoby ich zapobiegania.
3. Dziecko rozwija kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek w słowie „łapa”; wprowadzenie litery ł, Ł na przykładzie wyrazu „łapa”.
4. Dziecko rozwija umiejętności matematyczne poprzez przeliczanie i wykonywanie prostych działań: dodawanie i odejmowanie w zakresie dostępnym dziecku: 1-10 i więcej. 5. Dziecko przeprowadza proste eksperymenty z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku i materiału przyrodniczego.
Piosenka „Szkoła dla żywiołów”
1. Cztery żywioły poszły do szkoły.
Każdy pogodny, każdy wesoły.
Pani słuchały, grzeczne być chciały,
lecz swojej mocy nie pokonały.
Ref.: Już powietrze dmucha wiatrem, fiu, fiu, fiu.
Mokra woda wszystko chlapie, chlup, chlup, chlup.
Ogień trzaska, skrzeczy sucho, trach, trach, trach.
Ziemia klepie się po brzuchu, bach, bach, bach, bach, bach.
2. Mają żywioły moce ogromne.
Trudno o mocach takich zapomnieć.
Pani je wszystkie uspokoiła.
Wytłumaczyła, w czym jest ich siła.
Ref.: Wiatr wiruje już w wiatrakach, wiu, wiu, wiu.
Z wody mamy lód czasami, chrup, chrup, chrup.
Ogień grzeje płomieniami, szu, szu, szu. Ziemia kwitnie roślinami. Ach, jak pięknie tu!
Wiersz „Ziemia” Agata Dziechciarczyk
Ziemia – podłoże, po którym chodzimy.
To grunt, na którym nasiona sadzimy.
To piasek na plaży, na którym leżymy.
To glina, z której garnki lepimy.
Skała z wapienia i twardy kamień.
Węgiel i sól wydobywane.
Złoto, brylanty, inne kamienie,
To wszystko tworzy podłoże – ziemię.
Lawą kipiące gorące wulkany,
Bagna i błota niezbadane.
Gorące źródła, ruchome piaski,
Ziemia ma swoje cienie i blaski.
Ziemia to także planeta nasza,
Lądy i woda, która je otacza.
Wysokie góry, wklęsłe doliny, Ziemia – podłoże, po którym chodzimy.