Termin realizacji: 13.03 – 17.03.2023

„KTÓRY ŻYWIOŁ JEST NAJWAŻNIEJSZY?”

Gromadzimy wiadomości na temat czterech żywiołów: ognia, wody, ziemi, powietrza – ich cech charakterystycznych oraz roli, jaką pełnią w naszym życiu.                                                          

OBSZARY DZIAŁALNOŚCI DZIECKA Z PROGRAMU „KOCHAM PRZEDSZKOLE” (Mirosława Anna Pleskot, Agnieszka Staszewska-Mieszek WSiP):

Obszar 2 – Żyję zdrowo i bezpiecznie

Obszar 3 – Działam w harmonii z przyrodą

Obszar 4 – Myślę i działam matematycznie

Obszar 5 – Mówię i rozumiem

Obszar 6 – Będę czytać i pisać

Obszar 7 – Jestem odbiorcą i twórcą

OBSZARY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ

I Fizyczny obszar rozwoju dziecka

II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

III Społeczny obszar rozwoju dziecka

IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka

PRZEWIDYWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECI:

1. Dziecko utrwala wiadomości na temat czterech żywiołów: ognia, wody, ziemi, powietrza – ich cech charakterystycznych oraz roli, jaką pełnią w naszym życiu.

2. Dziecko zna niektóre zagrożenia związane z poszczególnymi żywiołami oraz sposoby ich zapobiegania.

3. Dziecko rozwija kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek w słowie „łapa”; wprowadzenie litery ł, Ł na przykładzie wyrazu „łapa”.

4. Dziecko rozwija umiejętności matematyczne poprzez przeliczanie i wykonywanie prostych działań: dodawanie i odejmowanie w zakresie dostępnym dziecku: 1-10 i więcej. 5. Dziecko przeprowadza proste eksperymenty z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku i materiału przyrodniczego.

Piosenka „Szkoła dla żywiołów”

1. Cztery żywioły poszły do szkoły.

 Każdy pogodny, każdy wesoły.

 Pani słuchały, grzeczne być chciały,

 lecz swojej mocy nie pokonały.

 Ref.: Już powietrze dmucha wiatrem, fiu, fiu, fiu.

 Mokra woda wszystko chlapie, chlup, chlup, chlup.

 Ogień trzaska, skrzeczy sucho, trach, trach, trach.

 Ziemia klepie się po brzuchu, bach, bach, bach, bach, bach.

2. Mają żywioły moce ogromne.

 Trudno o mocach takich zapomnieć.

 Pani je wszystkie uspokoiła.

 Wytłumaczyła, w czym jest ich siła.

Ref.: Wiatr wiruje już w wiatrakach, wiu, wiu, wiu.

 Z wody mamy lód czasami, chrup, chrup, chrup.

 Ogień grzeje płomieniami, szu, szu, szu.  Ziemia kwitnie roślinami. Ach, jak pięknie tu!

Wiersz „Ziemia” Agata Dziechciarczyk

Ziemia – podłoże, po którym chodzimy.

To grunt, na którym nasiona sadzimy.

To piasek na plaży, na którym leżymy.

To glina, z której garnki lepimy.

Skała z wapienia i twardy kamień.

Węgiel i sól wydobywane.

Złoto, brylanty, inne kamienie,

To wszystko tworzy podłoże – ziemię.

Lawą kipiące gorące wulkany,

Bagna i błota niezbadane.

Gorące źródła, ruchome piaski,

Ziemia ma swoje cienie i blaski.

Ziemia to także planeta nasza,

Lądy i woda, która je otacza.

Wysokie góry, wklęsłe doliny, Ziemia – podłoże, po którym chodzimy.