TEMAT DNIA: „TRZY KACZUSZKI”
Dzień dobry. Dzisiaj chciałabym Was zachęcić do liczenia. Jest wokół Was wiele przedmiotów, które możecie policzyć.
- Na początek zabawa matematyczna na podstawie wiersza J. Tuwima „Trudny rachunek”
Rodzic słucha nagrania i wspólnie z dzieckiem zastanawia się: Ile było kaczek?
Wiersz jest zachętą dla Rodzica, aby rozbudzić w dziecku chęć liczenia różnych obiektów wokół siebie np. klocki, lalki, samochody, zwierzątka lub klamerki.
Fajnie jest przypinać klamerki na sznurek i liczyć kolejno: jedna klamerka, dwie klamerki, trzy klamerki, cztery klamerki, można poukładać je w „kupki” do pięciu. Możecie też rozłożyć po prostu 10 z nich i wszystkie przeliczyć, jak paluszki. Inicjatywa należy do dziecka.
„ Palce”
Jeden palec, drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci.
Czwarty, piąty palec mam.
Widzisz? Umiem liczyć sam.
Podczas swobodnych zabaw w liczenie Rodzice powinni obserwować Dziecko, aby:
· Podczas liczenia wskazało gestem kolejne przedmioty i wypowiedziało stosowny liczebnik (gest wskazywania i liczebnik są przyporządkowane kolejnym obiektom)
· Przy liczeniu nie pominęło żadnego przedmiotu, ani żadnego nie liczyło podwójnie.
· Liczebnik wymieniać w stałej kolejności.
· Wiedziało, że ostatni z wymienionych liczebników ma specjalne znaczenie, gdyż określa liczbę liczonych obiektów.
· Zrozumiało, że wynik liczenia nie zależy od kolejności (np. można liczyć od lewej do prawej lub od prawej do lewej strony)
2. A teraz znana już Wam zabawa: „Boogie Woogie” i trochę ruchu! Zapraszamy do zabawy ruchowej przy piosence
„Która lewa, a która prawa”: możecie założyć frotki na lewym nadgarstku, aby utrwalić, która to jest lewa, a która prawa strona naszego ciała.
3. Na zakończenie zabawa słowna „Dopowiedz i zrób”:
Powiedz: prosię i podrap się po …(nosie)
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie…(dłoń)
Powiedz: krowy i dotknij palcem …(głowy)
Powiedz: króliczki i nadmij …(policzki)
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …(brzuszka)
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …(trzy)
Miłej Zabawy!