Plan dydaktyczno – wychowawczy na miesiąc kwiecień
„Gimnastyka to zabawa, ale także ważna sprawa”.
OBSZARY DZIAŁALNOŚCI DZIECKA Z PROGRAMU „KOCHAM PRZEDSZKOLE”
Obszar 1 – Jestem i działam z innymi
Obszar 2 – Żyję zdrowo i bezpiecznie
Obszar 3 – Działam w harmonii z przyrodą
Obszar 4 – Myślę i działam matematycznie
Obszar 5 – Mówię i rozumiem
Obszar 6 – Będę czytać i pisać
Obszar 7 – Jestem odbiorcą i twórcą
OBSZARY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka
II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
III Społeczny obszar rozwoju dziecka
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka
PRZEWIDYWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECI
1. Poznanie znaczenia ruchu dla zdrowia.
2. Poznaje różnego rodzaju sporty.
3. Rozwija sprawność fizyczną.
4. Doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała.
5. Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu, bezpiecznego korzystania ze sprzętów.
Program wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole ”
Mirosława Anna Pleskot, Agnieszka Staszewska-Mieszek WSiP
Plan opracowała M. Wiśniewska grupa A2
PROPOZYCJE ZABAW NA PIĄTEK – 16.04
1. Gimnastyka połączona z tańcem to jest to! Razem z mamusią/tatusiem porusz ciało do piosenki „Prosty taniec”?
2. „Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy” to zabawa, która zapewne zna mamusia, tatuś, a nawet babcia. Przypomnę zasady. Mama/tata to Baba Jaga. Stoi tyłem do dziecka i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie szybko biegnij w jej/jego stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Jeśli nie zdołasz się zatrzymać w bezruchu, wracaj na start, jak dotkniesz Baby Jagi – zajmij jej miejsce.
Wymień znane Ci dyscypliny sportowe. Którą z nich uprawia mamusia/tatuś? A ty? Którą lubisz najbardziej?
3. Obejrzyj filmik edukacyjny na temat dyscyplin sportowych i posłuchaj wiersza E. Pawlak: „Elementarz sportowy”
4. Odgadywanie zagadek dotyczących dyscyplin sportowych.
Są przez płotki, terenowe,
Krótko, długodystansowe,
Mogą być też slalomowe
Albo sztafetowe. (biegi)
Wyścig rozpoczęty,
Zawodnicy pedałują,
Każdy bardzo przejęty,
Bo przed metą finiszują. (kolarstwo)
Piruety i obroty
Zawodnicy wykonują
I na nogach mając łyżwy
O mistrzostwo konkurują. (łyżwiarstwo figurowe)
Zawodnicy o boisko
Piłkę odbijają,
Do wiszących koszy,
Celnie ją wrzucają. (koszykówka)
W jakiej dyscyplinie sportu
Piłkę nogą kopiemy,
Na meczach z radością
Drużynie kibicujemy? (piłka nożna)
Zawodnicy na głowy
Czepki zakładają.
Rękami i nogami
W wodzie poruszają.( pływanie)
Zawodnicy grając w piłkę,
Rękami ją odbijają
I wysoko ponad siatką
Drugiej drużynie podają. (siatkówka)
Zawodnicy konkurują,
Który dalej skacze.
Jak nazywa się ten sport?
Czy wszyscy go znacie? (skok w dal)
5. Zabawy na świeżym powietrzu
Pobaw się na świeżym powietrzu z piłką lub skakanką. A może wolisz jazdę na rowerze albo hulajnodze?
Powiedz: Jak mogłabyś/mógłbyś zachęcić do takich zabaw dzieci z Twojej przedszkolnej grupy?
PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK 15.04
1. Poćwicz z mamusią/tatusiem, bo…gimnastyki nigdy dość! Reaguj na sygnał dźwiękowy
2. Zabawa paluszkowa „Pajączek” metodą Batii Strauss. Teraz rozgrzejemy nasze paluszki.
„Pajączek” to bardzo wesoła zabawa, która zapewni Wam „wygimnastykowanie” paluszków
3. Wysłuchaj opowiadania Doroty Kossakowskiej „Sport to zdrowie”.
Kacper chodzi do przedszkola. Lubi bawić się z kolegami i ze starszym bratem Michałem. Kiedy jest w przedszkolu najchętniej buduje z klocków wieże, domy i garaże. Z bratem urządzają zabawy na podwórku. Ścigają się, wspinają na drabinki i grają w piłkę nożną. Brat Kacpra chodzi do szkoły i na treningi piłki nożnej. Nie wie jeszcze, czy zostanie piłkarzem, ale lubi sport. Wie, że uprawianie sportu daje siłę, poprawia kondycję i hartuje organizm. Kiedy Kacper pójdzie do szkoły też zacznie trenować. Może razem z bratem?
– Jak myślicie, co trzeba robić, żeby być zdrowym?
– Czy trzeba uprawiać sport?
– A co trzeba jeść?
4. Czy umiesz robić małe i duże kroki? Stań w pewnej odległości od mamy/taty. Podejdź do rodzica krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tiptopami (stopa dostawiana do stopy). Jak myślisz czy zwierzęta uprawiają sport? Opowiedz o tym.
5. Ruchowa interpretacja wiersza J. Koczanowskiej Gimnastyka. Pamiętacie nasz wierszyk, poćwiczcie:
Dziecko:
Gimnastyka, wyciąga ręce w bok,
To zabawa, trzyma ręce wyprostowane, zgina je w łokciach,
dłońmi dotyka klatki piersiowej,
ale także jak wyżej – ręce ma wyprostowane
ważna sprawa, zgina je w łokciach,
bo to sposób ręce ma opuszczone, wykonuje przysiad,
jest jedyny, wstaje,
żeby silnym być podnosi ramiona, zgina ręce w łokciach, dłonie zaciska
i zwinnym. w pięści i pokazuje, jakie są silne,
Skłony, wykonuje skłon,
skoki wykonuje podskok,
i przysiady wykonuje przysiad,
trzeba ćwiczyć powtarza skłon, podskok i przysiad,
– nie ma rady!
To dla zdrowia i urody spaceruje uśmiechnięte.
niezawodne są metody.
6. Na koniec wykonajcie ćwiczenie grafomotoryczne. Obrysujcie po śladzie piłkę. Czy wiecie do uprawiania jakiego sportu potrzebna jest ta piłka? Tak! Brawo! To piłka do koszykówki.
Czas na spacer! Rodzinne spacerowanie to jest to!
Miłej zabawy!
PROPOZYCJE ZABAW NA ŚRODĘ 14.04
1. Zabawa ruchowa „Spacer to przygoda”.
Na początek moje dzieci poruszamy się przy piosence. Stańcie na środku pokoju, pokazujcie to, co zwierzątka.
2. Rozmowa o tym, że ruch i gimnastyka to nie tylko przyjemność ale też coś, co jest nam potrzebne abyśmy byli zdrowi.
Czy wiecie, co trzeba robić, by być zdrowym? Oczywiście, dużo ruszać się i zdrowo odżywiać.
Tak, kiedy ruszamy się, czy uprawiamy sport to wzmacniamy nasze mięśnie i nasze serduszko (a serce też jest mięśniem), serce pracuje wówczas wydajniej, jest w lepszej kondycji. Kiedy będziemy prawidłowo się odżywiać zachowamy zdrowie. Serce jest bardzo ważnym narządem w naszym organizmie, bez którego nie moglibyśmy żyć. Pompuje ono krew do naczyń i dzięki niemu krew cały czas krąży w organizmie i rozprowadza ważne substancje, między innymi tlen i składniki pokarmowe, które są niezbędne do życia wszystkim cegiełkom naszego ciała, czyli komórkom. Ponieważ serce pracuje nieustannie wykonując ważne zadanie, to musi być zdrowe, a każdy musi zadbać o jego dobrą kondycję.
Jeśli przekonamy się do zdrowych nawyków i będziemy stosować je w życiu, to nasze serduszko, które jest ważnym organem w naszym organizmie, będzie w dobrej kondycji, a my będziemy silni i zdrowi.
3. Moje serduszko – zabawa badawcza: słuchanie bicia serca i pulsu; doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała.
Zabawa w parach, gdzie dziecko przykłada rączkę i wyczuwa bicie serca rodzica, a rodzic dziecka oraz indywidualnie- dziecko przykłada rękę i sprawdza bicie własnego serca i pulsu. Badanie przeprowadzamy w stanie spoczynku, a następnie po wykonaniu kilku podskoków, pajacyków, aby dzieci zauważyły różnicę w tempie uderzeń przed – i po aktywności fizycznej. Rodzic przypomina, że lewa ręka jest po stronie serduszka. Prosi aby dziecko pokazało lewą rękę, prawą, lewą nogę, prawą, lewe ucho, prawe itp.
4. Zabawa ruchowa
Rodzic zaprasza dzieci do wspólnej zabawy. Informuje, jak ważny jest ruch dla naszego serca. Prosi dzieci o powstanie i wykonywanie czynności:
,,Ręce w górę potem w bok, krok do przodu, no i skok“. Powtarzamy np. 3x
5. Piękne serce– słuchanie opowiadania rodzica – rozwijanie empatii.
Kacper pomaga mamie robić zakupy. Ale chyba raczej przeszkadza, bo ciągle słychać: – Mamo, kup mi Lego! Mamo, kup mi tą śmieciarę! Mamo, kup mi hulajnogę! Pomysły Kacpra zmieniają się co chwilę, a mama wie, że Kacper jest zniecierpliwiony i trzeba wracać do domu. Ale w domu Kacper, już od kilku dni domaga się hulajnogi. Nawet w przedszkolu wszyscy wiedzą o marzeniu Kacpra. i sąsiadka, pani Ola też wie. Nawet pytała, jakiego koloru hulajnogę chce mieć. Wiadomo, że zieloną. To przecież najfajniejszy kolor na świecie! a dzisiaj Kacper wchodzi do swojego pokoju, a tam…zielona, zieloniutka hulajnoga! Jego wymarzona! Własna! Tym razem chłopca nie trzeba było namawiać do jedzenia. Połknął w mig i z hulajnogą pobiegł na podwórko. Gdzie te dzieciaki? Muszę im pokazać co mam! i Kacper jedzie na hulaj-nodze i odpycha się i jeszcze szybciej. Ojej! Chłopiec nie zauważył leżących kamieni i proszę, co się stało. Hulajnoga ma urwane kółko, a Kacper -rozbity łokieć. Dzieciaki się śmieją, tylko Szymon – nie. – Kacper, wiesz co– mówi Szymon. Dopóki twoja hulajnoga nie będzie naprawiona, pożyczę ci swoją. Będziemy jeździć na zmianę. a moja też jest ładna, prawda? Ma zielone paski.
Rodzic wyjaśnia pojęcia: on ma wielkie serce, człowiek o dobrym sercu i zachęca do troszczenia się o innych, pomagania innym., szanowania innych. A czy Wy macie wielkie serce?
6. SERCE – wyklejanka kolorowym papierem.
Rodzic przygotowuje, zróżnicowanej wielkości, wycięte sylwety serc. Dzieci wybierają sylwetę i odrywając kawałki kolorowego papieru wyklejają nimi serce.
7. Co o zdrowiu wiedzą przedszkolaki? – mini konkurs- rozwijanie myślenia, pamięci.
Nagrodami mogą być oklaski lub naklejki.
– Czy trzeba jeść dużo owoców i warzyw?
– Dlaczego trzeba jeść dużo owoców i warzyw?
– Dlaczego nie można jeść dużo słodyczy?
– Czy dla zdrowia potrzebne są spacery, zabawy i ćwiczenia na świeżym powietrzu?
– Co trzeba zrobić, kiedy się zachoruje?
– Jak się zachowujemy u lekarza?
– Jak wygląda lekarz?
– Do czego służy termometr?
– Gdzie kupujemy lekarstwa?
Odpowiedziałyście na wszystkie pytania? Pewnie tak. Brawo!
To teraz mam coś dla Was. Ułóżcie puzzle wspólnie z rodzicami:
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/218697-ruch-to-zdrowie
ZABAWA NA POPOŁUDNIE
Czas na spacer! Może uda się zrobić kilka kroków więcej niż wczoraj?
Wspaniałej zabawy!
PROPOZYCJE ZABAW NA WTOREK – 13.04
1. Zabawa ruchowa: Na początek dzisiejszego dnia zachęcam wszystkie przedszkolaki i rodziców do zabawy przy piosence „Ręce do góry”.
2. Oglądanie filmu edukacyjnego pt: „Hibbi – sport to zdrowie”
Rozmowa na temat filmu: Rodzic zadaje dziecku pytania:
– Dlaczego uprawianie sportu jest ważne?
– Wymień jaki sport uprawiały zwierzątka? Powiedz jaki Ty lubisz sport?
– Jakie nagrody wymieniły zwierzątka za uprawianie sportu?
3. Zabawa ruchowa do piosenki: „Skaczemy, biegniemy”.
Kochani ponieważ to sportowy tydzień to znowu nadszedł czas na ruch. Wstajemy bawimy się do piosenki!
4. Poruszanie się według słów rymowanki: „Zrób do przodu cztery kroki …“ Przeliczanie kroków.
Rodzic czyta i sprawdza poprawność wykonania przez dziecko.
Zrób do przodu cztery kroki,
I rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
Ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
Przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
By koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
Na klaskanie też masz chęć.
Teraz obróć się dokoła I hurraaa! Zawołaj.
5. Zabawa plastyczna: Zaprojektuj strój piłkarza. Wykorzystaj kartę pracy lub narysuj strój samodzielnie.
ZABAWY DODATKOWE NA POPOŁUDNIE
Zaprojektujcie wspólnie domowy tor przeszkód. Przypomnijcie sobie przy okazji zasady bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych w domu.
KOCHANI, A MOŻE WYZWANIE?
„Bijemy rodzinny rekord spacerowania” – brzmi ciekawie? Wybierzcie się na spacer. Wykorzystajcie krokomierz w telefonie/zegarku i obliczcie trasę lub ilość, które udało się Wam wykonać. Codziennie postarajcie się zrobić chociaż kilka kroków więcej.
POWODZENIA;)
PROPOZYCJE ZABAW NA PONIEDZIAŁEK – 12.04
Kochani w poprzednim tygodniu gościliśmy w wiejskiej zagrodzie, poznaliśmy zwierzątka które tam mieszkają, dowiedzieliśmy się jakie wydają odgłosy i jakie otrzymujemy produkty dzięki tym zwierzątkom.
W tym tygodniu troszkę poćwiczymy i się poruszamy ponieważ ruch jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Dziś rozpoczynamy tematykę tygodnia:
„Gimnastyka to zabawa, ale także ważna sprawa”. Zaczynamy!
1. Na początku zapraszam was do wykonania kilku ćwiczeń będą to podskoki, bo jak wiemy RUCH TO ZDROWIE! Dzięki tym ćwiczeniom poprawi się wasze samopoczucie, będziecie silniejsi i zdrowsi!!!!
2.Teraz posłuchajcie wiersza J. Koczanowskiej „Gimnastyka”:
Gimnastyka to zabawa,
ale także ważna sprawa,
bo to sposób jest jedyny,
żeby silnym być i zwinnym.
Skłony, skoki i przysiady
trzeba ćwiczyć – nie ma rady!
To dla zdrowia i urody
niezawodne są metody.
Drogie przedszkolaki spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:
Co daje nam gimnastyka?
Co wykonujemy podczas gimnastyki?
Podzielcie teraz proszę na sylaby słowa związane ze sportem takie jak:
gimnastyka (gim-nas-ty-ka), skłony (skło-ny), skoki (sko-ki), przysiady (przy-sia-dy), zdrowie (zdro-wie), ćwiczenia (ćwi-cze-nia), siła (si-ła).
3. Proszę abyście teraz nazwali sporty przedstawione na zdjęciach:
SPORTY
(biegi, kolarstwo, pływanie, piłka nożna, tenis, skoki narciarskie). Porozmawiajcie z rodzicami jakie sporty są waszymi ulubionymi.
4. Kochani teraz spróbujcie naśladować postawy ludzików
Na koniec naszych dzisiejszych zajęć zachęcam was do zrobienia karty pracy.
Pokoloruj ilustracje, które przedstawiają czynności dobre dla zdrowia:
ZABAWA NA POPOŁUDNIE
Masażyk Płynie rzeczka
Zapraszam Was do masażyków. Rodzic mówi i wykonuje masażyk dziecku, a potem dziecko może wykonać masażyk rodzicowi.
Po pleckach płynie rzeczka (wzdłuż kręgosłupa rysujemy wężyki)
I przeszła pani na szpileczkach (szybko „idziemy” czubkami dwóch palców)
A potem przeszły słonie (powoli „kroczymy” całą wewnętrzną stroną dłoni)
I przebiegały konie (szybko, ale z wyczuciem „galopujemy” lekko zaciśniętymi piąstkami)
Wtem przemknęła szczypaweczka (delikatnie szczypiąc wędrujemy po plecach na skos)
Zaświeciły dwa słoneczka (powoli zataczamy dłońmi koła, aż poczujemy ciepło)
A potem spadł deszczyk (delikatnie stukamy opuszkami palców na dole pleców)
Czy czujesz już dreszczyk? (szybkie tup-tup palcami wzdłuż kręgosłupa i niespodziewanie, delikatnie szczypiemy dziecko w kark)
PAMIĘTAJCIE ABY STARAĆ SIĘ CODZIENNIE WYCHODZIĆ NA SPACERY. DRODZY RODZICE JEŚLI MACIE OCHOTĘ PODEŚLIJCIE MI ZDJĘCIE ZE WSPÓLNEGO SPACERU 😉