„
List do rodziców część 8
Co to jest „kąpiel słowna„?
Kiedy małe dziecko nie komunikuje się adekwatnie do wieku rozwojowego z otoczeniem, my logopedzi radzimy rodzicom wiele strategii naprawczych, a jedną z nich jest „kąpiel słowna”. W skrócie oznacza ona „zalewanie” mową dziecka. Rodzice często wskazówkę tą interpretują dosłownie, a nie oznacza ona jednak konieczności nieustannego mówienia .
”Kąpiel słowna” to nie ciągłe zagadywanie i pytania – Co to? A co to? Itd. W mówieniu i komunikacji musi być przestrzeń na ciszę i interakcję tj. oddech, obserwację dziecka, upewnienie się, że nas słucha, że jest gotowe do odpowiedzi i jest zsynchronizowane z dorosłym. Komunikacja to dużo więcej niż tresura słów. To emocje, intencja, interakcja. Zamiast bombardować dziecko pytaniami, warto dawać wzorce, które mają znaczenie. Zadawać pytania, które dają wybór, uczą rozumienia i zapraszają do rozmowy.
Np : „czytamy książkę czy budujemy z klocków wieżę?”. Słowa mają budować relację, zrozumienie, a nie bezmyślną reakcję. Trzeba dziecku dać przestrzeń by komunikacja stała się radością a nie przykrym obowiązkiem. Lepiej mówić mniej, ale jasno i zrozumiale, utrzymując kontakt wzrokowy, niż zasypywać mnóstwem słów. Najważniejsze jednak to obserwować reakcję dziecka i podążać za nim i jego potrzebami, z poszanowaniem jego podmiotowości, wrażliwości.
„Kąpmy słowami”, ale mądrze.
Przykłady wspierających aktywności :
- Historyjki obrazkowe: budują umiejętności narracyjne, uczą sekwencji zdarzeń, budują zasób leksykalny
- Zabawy z kostkami, kręglami: ćwiczą koordynację ruchową, wzmacniają motorykę dużą, wprowadzają element rywalizacji w współzawodnictwa
- Czytanie książek: buduje więź między rodzicem i dzieckiem, pobudza wyobraźnię, wzbogaca zasób słownictwa, uspokaja, jest źródłem wychowawczych i dydaktycznych treści
Ewa Naczyńska
neurologopeda