ROLA HORMONÓW TARCZYCY W ROZWOJU POZNAWCZYM DZIECI
Biologiczne uwarunkowania rozwoju mowy związane są z wszystkimi obszarami biologicznymi- rozwojem ruchowym, rozwojem mózgu, pracą trzustki (poziom cukru), pracą wątroby (poziom bilirubiny) i innymi. Dziś o wpływie funkcjonowania tarczycy.
Niedoczynność tarczycy u dzieci skutkuje:
–opóżnieniem rozwoju intelektualnego
–upośledzeniem intelektualnym( jeśli jest nieleczona do 2 tygodnia życia)
–opóżnieniem rozwoju mowy i rozwoju ruchowego
–apatią, sennością, słabym przyrostem masy ciała, cichym płaczem
-spowolnieniem procesów myślowych
-problemami z koncentracją i zapamiętywaniem
–obniżonymi wynikami w nauce
-obniżonym nastrojem
#Niedoczynność tarczycy może być wrodzona lub nabyta. Dlatego u noworodków wykonuje się przesiewowe badania. W wieku szkolnym jeśli wystąpią w/w objawy warto udać się do lekarza i zbadać hormony-TSH, T3, T4, przeciwciała antyTPO, antyTG
Nadczynność tarczycy
-nadpobudliwość psychoruchowa
-trudności z koncentracją
-niska tolerancja na stres
-problemy ze snem
-zmęczenie
-trudności w nauce
-zmiany nastroju
-występowanie chorób tarczycy w rodzinie
-opóżnienie rozwoju mowy i rozwoju ruchowego
#Badania jak wyżej. Warto zawsze sprawdzić i wyeliminować przyczyny medyczne , zanim spróbuje się terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej bowiem ona nie zadziała, jeśli biologia jest nieuregulowana.
Pozdrawiam