ROLA HORMONÓW TARCZYCY W ROZWOJU POZNAWCZYM DZIECI

Biologiczne uwarunkowania rozwoju mowy związane są z wszystkimi obszarami biologicznymi- rozwojem ruchowym, rozwojem mózgu, pracą trzustki (poziom cukru), pracą wątroby (poziom bilirubiny) i innymi. Dziś o wpływie funkcjonowania tarczycy.

Niedoczynność tarczycy u dzieci skutkuje:

–opóżnieniem rozwoju intelektualnego

–upośledzeniem intelektualnym( jeśli jest nieleczona do 2 tygodnia życia)

–opóżnieniem rozwoju mowy i rozwoju ruchowego

–apatią, sennością, słabym przyrostem masy ciała, cichym płaczem

-spowolnieniem procesów myślowych

-problemami z koncentracją i zapamiętywaniem

obniżonymi wynikami w nauce

-obniżonym nastrojem

#Niedoczynność tarczycy może być wrodzona lub nabyta. Dlatego u noworodków wykonuje się przesiewowe badania. W wieku szkolnym jeśli wystąpią w/w objawy warto udać się do lekarza i zbadać hormony-TSH, T3, T4, przeciwciała antyTPO, antyTG

Nadczynność tarczycy

-nadpobudliwość psychoruchowa

-trudności z koncentracją

-niska tolerancja na stres

-problemy ze snem

-zmęczenie

-trudności w nauce

-zmiany nastroju

-występowanie chorób tarczycy w rodzinie

-opóżnienie rozwoju mowy i rozwoju ruchowego

#Badania jak wyżej. Warto zawsze sprawdzić i wyeliminować przyczyny medyczne , zanim spróbuje się terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej bowiem ona nie zadziała, jeśli biologia jest nieuregulowana.

Pozdrawiam

Neurologopeda E.Naczyńska