Termin realizacji 03.03 – 14.03.2025
„W marcu jak w garncu” – zabawy z marcową pogodą” – dostrzeganie zmian w przyrodzie; rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji; poznanie cech marcowej pogody, zapoznanie z zwiastunami wiosny, poznanie nazw pierwszych wiosennych kwiatów, zapoznanie z zawodem ornitologa.
PRZEWIDYWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA:
- Dziecko poznaje zjawiska zwiastujące zmianę pory roku,
- Poznaje cechy marcowej pogody, zapoznanie ze znaczeniem przysłowia „W marcu jak w garncu”;
- Poznaje zwiastuny wiosny
- Rozpoznaje pierwsze wiosenne kwiaty (przebiśnieg, tulipan, krokus, narcyz)
- Rozwija twórcze myślenie podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek;
- Wzbogaca wiadomości na temat wiosny, zapoznaje się z zawodem ornitologa
- Dziecko wykonuje prace plastyczne różnymi technikami.
Piosenka „Wkrótce wiosna”
Pierwszy obudził się pierwiosnek
Potem chochoły spadły z róż.
Skowronek śpiewem wołał wiosnę,
żeby na pole przyszła już!
Refren: Bo zima, bo zima
każdemu obrzydła!
Niech słońce jej da pstryczka w nos!
Niech wiosnę, niech wiosnę
przyniosą na skrzydłach
bociek, jaskółka, szpak i kos.
Złoto błysnęło na leszczynach
Zapach obudził senny ul.
Wiosenną orkę chcą zaczynać
głodne gawrony z pustych pól.
Refren: Bo zima, bo zima…
Wiersz „W marcu jak w garncu” J. Kulmowa
W marcu gotuje się wiosna w garncu.
Miesza się.
Bulgocze.
Burzy.
Słońce wzbiera w każdej przydrożnej kałuży.
To zastyga przymrozkiem niewielkim
to zielonych pąków wypuszcza bąbelki
to znów śniegiem jak kożuchem się zetnie
to się wiatrem zakotłuje po ogrodach
aż się nam uwarzy marcowa pogoda.
I przeleje się,
wykipi mokrym kwietniem