(03.02.2025 – 14.02.2025)

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Zwierzęta zimą” – dziecko rozpoznaje wybrane zwierzęta występujące w najbliższym i dalszym otoczeniu; zwraca uwagę na charakterystyczne cechy wyglądu, sposób poruszania się, kształtuje zainteresowanie środowiskiem przyrodniczym; kształtuje wrażliwość na potrzeby zwierząt.

Przewidywane umiejętności dzieci:

  1. Dziecko wyróżnia wybrane ptaki, które u nas zimują: (wróbel, sikorka, gil, gawron)
  2. Dziecko rozmawia na temat sposobów dokarmiania zwierząt zimą przez człowieka,
  3. Dziecko śpiewa proste piosenki o łatwej linii melodycznej
  4. Dziecko dzieli na sylaby krótkie wyrazy, podaje liczbę sylab w wyrazie

Piosenka „Wróbelek stempelek”

1.Zobaczył wróbelek,

Na śniegu stempelek,

I pomyślał sobie

– Też stempelek zrobię

Ref. Cieszy się wróbelek ćwir, ćwir, ćwir,

Że ma swój stempelek ćwir, ćwir, ćwir,

Podskakuje żwawo ćwir, ćwir, ćwir,

Na lewo i prawo! Ćwir!

2. Zawołał sąsiadów,

Bo więcej chciał śladów,

Wróble nadleciały,

Skwer ostemplowały.

Ref. Cieszy się wróbelek ćwir, ćwir, ćwir,

Że ma swój stempelek ćwir, ćwir, ćwir,

Podskakuje żwawo ćwir, ćwir, ćwir, Na lewo i prawo! Ćwir! (2x)

Wiersz „ Rozrzutny wróbel” Jan Brzechwa

We wsi Duże Kałuże
Siedział wróbel na murze
I ćwierkał wniebogłosy:
„Jestem nagi i bosy,
Nie mam dachu nad głową,
Nie mam nic, daję słowo!”

Poszedł wróbel do pliszki:
„Pożycz mi ze dwie szyszki,
Ogromnie szyszki lubię,
Ziarnka sobie wydłubię”.

Odrzekła pliszka w złości:
„To moje oszczędności,
Zrobiłam sobie zapas,
Bierz wróblu nogi za pas”.

Zapukał do jaskółki:
„Pożycz okruszek bułki,
Mam taki pusty brzuszek,
Przyda mi się okruszek”.

„Mój wróblu, powiem coś ci,
To moje oszczędności.
Okruchy suchej bułki
Odkładam do stodółki,
A tyś rozrzutny ptaszek,
Więc opuść już mój daszek”.