TEMAT KOMPLEKSOWY: JESTEM BEZPIECZNY I ROZWAŻNY W DOMU I PRZEDSZKOLU
Cele:
Dziecko:
– zna zasady bezpiecznego poruszania się po drodze
– wskazuje miejsce bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
– wie, w jaki sposób reagować w sytuacji niebezpiecznej
-doskonali umiejętność wzywania pomocy
– utrwala numer alarmowy 112
– rozwija umiejętność budowania dłuższej wypowiedzi
– rozwija wyobraźnię przestrzenną
– doskonali poczucie rytmu w zabawach muzycznych i ruchowych
Wiersz W. Chotomska
Gdy zamierzasz przejść ulicę
1. Na chodniku przystań bokiem.
2. Popatrz w lewo bystrym okiem.
3. Skieruj w prawo wzrok sokoli.
4. Znów na lewo spójrz powoli.
5. Jezdnia wolna – wiec swobodnie mogą
przez nią przejść przechodnie
Każdy uczeń, nawet mały,
Zna na pamięć te sygnały
I odróżnia na ulicach
Wszystkie znaki na tablicach.
Gdy widzimy, że kolega
pędzi i na jezdnię wbiega, to wołamy:
– Wracaj kłusem,
bo nie jesteś autobusem!
Gdy ujrzymy czytelnika.
co na jezdnię zszedł z chodnika.
zawołajmy doń z daleka:
– Jezdnia to nie biblioteka!
Do tramwaju nie skacz w biegu
i powstrzymaj swych kolegów.
Jeśli skoki chcą trenować,
na boisko ich zaprowadź.
Tych, co się czepiają wozów,
w mig bierzemy pod swój dozór,
Złapmy ich za mankiet spodni
i krzyknijmy: – Marsz, na chodnik!
Gdy na jezdni nam się zdarzy
ujrzeć piłkę i piłkarzy,
to wołamy bez obawy:
– Jezdnia nie jest do zabawy!
Dzwonek dzwoni,
więc do k lasy wskakujemy zgrabnym susem
i z chodzenia po ulicach
dostajemy piątkę z plusem!
„Piosenka o niebezpiecznym świecie”