Treści programowe: Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka – korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku, – spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem. Językowa aktywność dziecka – rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych), – nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru) Artystyczna aktywność dziecka – rytmiczne poruszanie się przy muzyce, – uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka – uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem, – przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka – podejmowanie prób wspólnych zabaw, – nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie. Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka – podejmowanie prób wspólnych zabaw, – nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka – poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób, – spacerowanie w pobliżu przedszkola. Językowa aktywność dziecka – wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu, – obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, – rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy, – wypowiadanie się prostymi zdaniami. Artystyczna aktywność dziecka – rytmiczne poruszanie się przy muzyce, – rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej. Poznawcza aktywność dziecka – rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu, – nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają, – układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych, – składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 56, 60, 65, 71, 75). |