TEMAT KOMPLEKSOWY: „WKRÓTCE WIELKAOC” – poznajemy zwyczaje i symbole wielkanocne i witamy Panią Wiosnę
OBSZARY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka
II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
III Społeczny obszar rozwoju dziecka
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka
PRZEWIDYWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECI
- Dziecko zna niektóre zwyczaje i symbole wielkanocne: śmigus-dyngus, malowanie jajek, kurczaczki, zajączki, itd.
2. Dziecko tworzy różne prace plastyczne płaskie z wykorzystaniem techniki odcisku dłoni.
3. Dziecko uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie ilustracji i tekstów.
4. Dziecko formułuje wynik odejmowania, działając na konkretach, w zakresie dostępnym dziecku.
5. Dziecko uroczyście wita Panią Wiosnę.
Program wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole”
Mirosława Anna Pleskot, Agnieszka Staszewska- Mierek
TEMAT DNIA: „WITAJ WIOSNO!”
W końcu przyszła do nas Pani Wiosna i musimy ją dobrze przywitać, aby na dobre się zadomowiła.
Z tej okazji:
- Zaśpiewajcie i zilustrujcie ruchem piosenkę pt. „Wiosna, nowina radosna”, której się nauczyliśmy na cześć Pani Wiosny
Słowa piosenki i opis ilustracji ruchowej:
1.Kapie deszczyk kap, kap, kap
Podlewa mały, wiosenny kwiat
rytmiczne stukanie o podłogę palcami rąk
A kwiat ten rośnie w górę hen
rośnięcie do góry, ręce są ułożone wzdłuż tułowia,
na górze rozkładają się w kształt litery Y ( na słowo „hen”)
Wyciąga do słońca listki swe
jeden obrót wokół własnej osi
POWTÓRZENIE ZWROTKI PIERWSZEJ
powrót do kucania
REF.
– Wiosna, wiosna, wiosna, nowina radosna
szybki marsz w miejscu, ręce rytmicznie pracują
– Wiosna dokoła
na słowo „dokoła”, poziomy wymach obu rąk do zewnętrznej strony
– Wiosna z daleka nas woła
obie dłonie są ułożone przy ustach – gest wołania
POWTÓRZENIE refrenu
powrót do marszu
2.Zerka kwiatek wokoło
pozycja stojąca, ręka naśladuje daszek, wyglądanie od lewej do prawej
Zielono się robi, wesoło
poziomy wymach obu rąk do zewnętrznej strony, uśmiech na twarzy
A motyl i biedronka
wyciągnięcie małych skrzydełek z rąk, machanie nimi
Latają, machają do słońca
bieg na palcach, machanie „skrzydełkami
- Poćwiczcie, a przy okazji przypomnijcie sobie jakie są pierwsze oznaki wiosny
- Na koniec wyjdźcie na podwórko, na balkon, do ogrodu (oczywiście jeżeli pozwoli Wam na to dzisiejsza pogoda), zabierzcie ze sobą dowolny instrument (np. bębenek lub po prostu pokrywki od garnków i drewniane łyżki) i powitajcie Panią Wiosnę tak jak to robimy zawsze w przedszkolu, wołając: „Witaj Wiosno!”, „Żegnaj Zimo!”. Czekamy na Wasze zdjęcia.
Życzymy Udanej Zabawy!
A tak przygotowywaliśmy się na przyjście Pani Wiosny przez ostatnie dwa tygodnie:
- Szukaliśmy oznak Pani Wiosny w ogrodzie przedszkolnym
- Nazywaliśmy je przy gazetce tematycznej
- Założyliśmy zielony ogródek w sali
- Słuchaliśmy opowiadania pt. „Przebiśnieg”, z którego dowiedzieliśmy się dlaczego śnieżyczka przebiśnieg budzi się najszybciej i wita wiosnę;
- Tworzyliśmy różne wiosenne prace plastyczne m. in. przebiśniegi, na których usiadły biedronki;
- Podczas zabawy matematycznej „Kropki biedronki” liczyliśmy w zakresie 5 i formułowaliśmy wynik dodawania działając na konkretach;
- Opowiadaliśmy historyjkę obrazkową pt. „O żółtym tulipanie”