TEMATY EDUKACYJNE na miesiąc październik:
1- JESIEŃ W SADZIE
CELE:
- poznanie niektórych owoców dojrzewających jesienią, nazw drzew owocowych oraz zwyczajów życia jeży
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, słuchania ze zrozumieniem
- wyrabianie szacunku wobec osób pracujących w sadownictwie
- poznanie litery „O, o”
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- poznanie pojęcia głoska – litera
- rozwijanie sprawności fizycznej
- kształtowanie sprawności manualnej
- rozwijanie słuchu muzycznego, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
- poznanie cyfry 1, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, przeliczania
- wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
- rozwijanie kompetencji cyfrowych, logicznego myślenia i kreatywności poprzez programowanie robotów edukacyjnych Ozobot
2 – JESIEŃ W OGRODZIE
CELE:
- Poznanie niektórych warzyw, rozpoznawanie ich po wyglądzie i smaku
- Poznanie zawodu rolnika
- poznanie litery „A, a”
- wyróżnianie głoski w nagłosie
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozpoznawanie jadalnych części roślin
- rozwijanie ciekawości poznawczej
- poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z częściami roślin
- tworzenie zbiorów
- kształtowanie umiejętności przeliczania
- poznanie cyfry 2,
- posługiwanie się pojęciem „para”
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej.
3 – JESIENNY KRAJOBRAZ
CELE:
- odróżnianie środowiska parku i lasu
- wskazywanie charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu
- dostrzeganie walorów estetycznych przyrody
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt
- doskonalenie słuchu fonematycznego
- poznanie litery „I, i”
- rozwijanie umiejętności pracy w parach
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała
- rozwijanie sprawności fizycznej
- kształtowanie sprawności manualnej i koncentracji uwagi
- rozwijanie słuchu muzycznego, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
4 – DESZCZOWA POGODA
CELE:
- poznanie zawodów meteorologa i prezentera pogody
- rozróżnianie charakterystycznych zjawisk jesiennej pogody
- rozpoznawanie i nazywanie emocji
- przygotowywanie do umiejętności czytania i pisania
- doskonalenie słuchu fonematycznego
- poznanie litery „E, e”
- doskonalenie umiejętności wygrywania i przegrywania w trakcie zabawy
- rozwijanie współpracy
- poznanie cyfry 3
- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- poznanie niektórych właściwości wody podczas zabaw badawczych
- rozwijanie sprawności fizycznej
- kształtowanie wrażliwości estetycznej
- rozwijanie słuchu muzycznego
WIERSZE I PIOSENKI DO NAUKI I SŁUCHANIA
„ARBUZ” – Jan Brzechwa
W owocarni arbuz leży
I złośliwie pestki szczerzy;
Tu przygani, tam zaczepi.
„Już byś przestał gadać lepiej,
Zamknij buzię,
Arbuzie!”
Ale arbuz jest uparty,
Dalej sobie stroi żarty
I tak rzecze do moreli:
„Jeszcześmy się nie widzieli,
Pani skąd jest?”
„Jestem Serbka…”
„Chociaż Serbka, ale cierpka!”
Wszystkich drażnią jego drwiny,
A on mówi do cytryny:
„Pani skąd jest?”
„Jestem Włoszka…”
„Chociaż Włoszka, ale gorzka!”
Gwałt się podniósł na wystawie:
„To zuchwalstwo! To bezprawie!
Zamknij buzię,
Arbuzie!”
Lecz on za nic ma owoce,
Szczerzy pestki i chichoce.
Melon dość już miał arbuza,
Krzyknął: „Głupiś! Szukasz guza!
Będziesz miał za swoje sprawki!”
Runął wprost na niego z szafki,
Potem stoczył go za ladę
I tam zrobił marmoladę.
„JESIEŃ W SŁOIKU”
1. Dojrzewały w sadzie gruszki,
śliwki, jabłka i porzeczki.
Słońce im barwiło brzuszki,
teraz proszę do siateczki.
REF.:
W kuchni z mamą fiku-miku,
jesień zamknę dziś w słoiku.
W kompociku i dżemiku,
słodziutkim słoiku.
Czeka dynia i kabaczek,
Pomidorek i papryka.
Zaraz wszystkie was wypatrzę,
zapraszamy do słoika.
2. Tyle słojów, nie do wiary,
pod ciężarem półka gnie się.
To nie bajka, to nie czary,
Do spiżarni przyszła jesień.
REF.:
W kuchni z mamą fiku-miku,
jesień zamknę dziś w słoiku.
W kompociku i dżemiku,
słodziutkim słoiku.
Czeka dynia i kabaczek,
Pomidorek i papryka.
Zaraz wszystkie was wypatrzę,
zapraszamy do słoika.
„POMIDOR” – Jan Brzechwa
Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę.
„Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”
Oburzyło to fasolę :
„A ja panu nie pozwolę !
Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”
Groch zzieleniał aż ze złości :
„Że też nie wstyd jest waszmości,
Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”
Rzepka także go zagadnie :
„Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”
Rozgniewały się warzywa :
„Pan już trochę nadużywa.
Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”
Pan pomidor zawstydzony,
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.
„ „JESIEŃ MALARKA”
1. Czary – mary, czary – mary, krach, krach, krach,
jesień dziś czaruje tysiącem barw.
Żółty, złoty i czerwony na pędzlu ma,
dzieciom dziś nim w noski da.
REF.:
Jabłka na czerwono, gruszki na zielono,
muchomora w białych kropek pięć,
a kropelki deszczu to na kolorowo, jeśli będzie chęć.
2. Czary – mary, czary – mary, pac, pac, pac,
Jesień ma malarskich tysiące prac.
I brązowy i zielony na pędzlu ma,
dzieciom dziś nim w noski da.
REF.:
Jabłka na czerwono, gruszki na zielono,
muchomora w białych kropek pięć,
a kropelki deszczu to na kolorowo, jeśli będzie chęć.
3. Czary – mary, czary – mary, chlap, chlap, chlap,
Skacze po kałużach siostra i brat,
Chociaż jesień chlapie deszczem, to każdy wie,
Że w kolory wciąż grać chce.
REF.:
Jabłka na czerwono, gruszki na zielono,
muchomora w białych kropek pięć,
a kropelki deszczu to na kolorowo, jeśli będzie chęć.
„DESZCZOWE ZWIERZAKI” – Dorota Gellner
Gdy pada na nosy,
gdy pada na krzaki,
to budzą się zaraz
deszczowe zwierzaki.
Deszczowy baranek,
deszczowy pudelek,
deszczowe zwierzaki
z deszczowych kropelek.
Mają worki z kałużami,
parasole za uszami.
Ciągną wielkie
srebrne kosze,
w koszach rynny i kalosze.
Skaczą sobie raz i dwa!
Na ogonach im wiatr gra!