TEMATY EDUKACYJNE na miesiąc październik:

1- JESIEŃ W SADZIE

CELE:

  • poznanie niektórych owoców dojrzewających jesienią, nazw drzew owocowych oraz zwyczajów życia jeży
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, słuchania ze zrozumieniem
  • wyrabianie szacunku wobec osób pracujących w sadownictwie
  • poznanie litery „O, o”
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • poznanie pojęcia głoska – litera
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • kształtowanie sprawności manualnej
  • rozwijanie słuchu muzycznego, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
  • poznanie cyfry 1, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, przeliczania
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych, logicznego myślenia i kreatywności poprzez programowanie robotów edukacyjnych Ozobot

2 – JESIEŃ W OGRODZIE

CELE:

  • Poznanie niektórych warzyw, rozpoznawanie ich po wyglądzie i smaku
  • Poznanie zawodu rolnika
  • poznanie litery „A, a”
  • wyróżnianie głoski w nagłosie
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozpoznawanie jadalnych części roślin
  • rozwijanie ciekawości poznawczej
  • poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z częściami roślin
  • tworzenie zbiorów
  • kształtowanie umiejętności przeliczania
  • poznanie cyfry 2,
  • posługiwanie się pojęciem „para”
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej.

3 – JESIENNY KRAJOBRAZ

CELE:

  • odróżnianie środowiska parku i lasu
  • wskazywanie charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu
  • dostrzeganie walorów estetycznych przyrody
  • rozwijanie logicznego myślenia
  • rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt
  • doskonalenie słuchu fonematycznego
  • poznanie litery „I, i”
  • rozwijanie umiejętności pracy w parach
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • kształtowanie sprawności manualnej i koncentracji uwagi
  • rozwijanie słuchu muzycznego, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej

4 – DESZCZOWA POGODA

CELE:

  • poznanie zawodów meteorologa i prezentera pogody
  • rozróżnianie charakterystycznych zjawisk jesiennej pogody
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji
  • przygotowywanie do umiejętności czytania i pisania
  • doskonalenie słuchu fonematycznego
  • poznanie litery „E, e”
  • doskonalenie umiejętności wygrywania i przegrywania w trakcie zabawy
  • rozwijanie współpracy
  • poznanie cyfry 3
  • posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • poznanie niektórych właściwości wody podczas zabaw badawczych
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej
  • rozwijanie słuchu muzycznego

WIERSZE I PIOSENKI DO NAUKI I SŁUCHANIA

„ARBUZ” – Jan Brzechwa

W owocarni arbuz leży
I złośliwie pestki szczerzy;
Tu przygani, tam zaczepi.
„Już byś przestał gadać lepiej,
Zamknij buzię,
Arbuzie!”

Ale arbuz jest uparty,
Dalej sobie stroi żarty
I tak rzecze do moreli:
„Jeszcześmy się nie widzieli,
Pani skąd jest?”
„Jestem Serbka…”
„Chociaż Serbka, ale cierpka!”

Wszystkich drażnią jego drwiny,
A on mówi do cytryny:
„Pani skąd jest?”
„Jestem Włoszka…”
„Chociaż Włoszka, ale gorzka!”

Gwałt się podniósł na wystawie:
„To zuchwalstwo! To bezprawie!
Zamknij buzię,
Arbuzie!”

Lecz on za nic ma owoce,
Szczerzy pestki i chichoce.
Melon dość już miał arbuza,
Krzyknął: „Głupiś! Szukasz guza!
Będziesz miał za swoje sprawki!”
Runął wprost na niego z szafki,
Potem stoczył go za ladę
I tam zrobił marmoladę.

„JESIEŃ W SŁOIKU”

1. Dojrzewały w sadzie gruszki,

    śliwki, jabłka i porzeczki.

    Słońce im barwiło brzuszki,

    teraz proszę do siateczki.

REF.:

W kuchni z mamą fiku-miku,

jesień zamknę dziś w słoiku.

W kompociku i dżemiku,

słodziutkim słoiku.

Czeka dynia i kabaczek,

Pomidorek i papryka.

Zaraz wszystkie was wypatrzę,

zapraszamy do słoika.

2. Tyle słojów, nie do wiary,

     pod ciężarem półka gnie się.

    To nie bajka, to nie czary,

    Do spiżarni przyszła jesień.

REF.:

W kuchni z mamą fiku-miku,

jesień zamknę dziś w słoiku.

W kompociku i dżemiku,

słodziutkim słoiku.

Czeka dynia i kabaczek,

Pomidorek i papryka.

Zaraz wszystkie was wypatrzę,

zapraszamy do słoika.

„POMIDOR” – Jan Brzechwa

Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę.
„Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”

Oburzyło to fasolę :
„A ja panu nie pozwolę !
Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”

Groch zzieleniał aż ze złości :
„Że też nie wstyd jest waszmości,
Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”

Rzepka także go zagadnie :
„Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”

Rozgniewały się warzywa :
„Pan już trochę nadużywa.
Jak pan może,
Panie pomidorze ? !”

Pan pomidor zawstydzony,
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.

„JESIEŃ MALARKA”

1. Czary – mary, czary – mary, krach, krach, krach,

    jesień dziś czaruje tysiącem barw.

    Żółty, złoty i czerwony na pędzlu ma,

    dzieciom dziś nim w noski da.

REF.:

Jabłka na czerwono, gruszki na zielono,

muchomora w białych kropek pięć,

a kropelki deszczu to na kolorowo, jeśli będzie chęć.

2. Czary – mary, czary – mary, pac, pac, pac,

    Jesień ma malarskich tysiące prac.

    I brązowy i zielony na pędzlu ma,

    dzieciom dziś nim w noski da.

REF.:

Jabłka na czerwono, gruszki na zielono,

muchomora w białych kropek pięć,

a kropelki deszczu to na kolorowo, jeśli będzie chęć.

3. Czary – mary, czary – mary, chlap, chlap, chlap,

    Skacze po kałużach siostra i brat,

    Chociaż jesień chlapie deszczem, to każdy wie,

    Że w kolory wciąż grać chce.

REF.:

Jabłka na czerwono, gruszki na zielono,

muchomora w białych kropek pięć,

a kropelki deszczu to na kolorowo, jeśli będzie chęć.

„DESZCZOWE ZWIERZAKI” –  Dorota Gellner

Gdy pada na nosy,
gdy pada na krzaki,
to budzą się zaraz
deszczowe zwierzaki.
Deszczowy baranek,
deszczowy pudelek,
deszczowe zwierzaki
z deszczowych kropelek.
Mają worki z kałużami,
parasole za uszami.
Ciągną wielkie
srebrne kosze,
w koszach rynny i kalosze.
Skaczą sobie raz i dwa!
Na ogonach im wiatr gra!