„ Wielkanoc tuż, tuż” – 2.04.21 ( piątek)

1.„Przed Wielkanocą” – wysłuchanie wiersza czytanego przez rodzica i rozmowa na jego temat.

Pomogę mamie upiec makowca i babkę.

Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.

Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.

Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?

Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,

zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.

Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,

od samego rana dom cały sprzątają.

Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,

pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.


– Rozmowa z dzieckiem na podstawie przeczytanego tekstu. Pytania pomocnicze:

O jakich świętach była mowa w wierszu?

Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?

Czy osoby z tej rodziny się kochają?

Dlaczego tak uważasz?

W jaki sposób możesz pomóc w przygotowaniu do świąt?

Rodzicu przy okazji opowiadania porozmawiaj z dzieckiem na temat zwyczajów wielkanocnych przygotowań w waszym domu.

2. Zapraszamy rodziców i dzieci do wysłuchania  piosenki „ Wielkanocny stół”, która wprowadza nas w świąteczny nastrój.

3.Zabawa dydaktyczna Wielkanocne zwyczaje.

Rodzic czyta dziecku zdania o świętach wielkanocnych. Jeżeli zdanie jest prawdziwe dziecko podskakuje, jeśli fałszywe tupie nogą.

– W koszyczku wielkanocnym znajduje się cukrowy osiołek.

– Pisanki to kolorowe jajka.

– Święta wielkanocne obchodzone są jesienią.

– Z jajek wykluwają się kurczaczki.

– Przed świętami robimy porządki.

4. Wierszyk do wspólnej nauki

Mówi zając do baranka- jaka piękna ta pisanka

Wtem z jajeczka wyszła kurka, nastroszyła swoje piórka,

biega głośno krzyczy: że Wesołych Świąt Wam życzy!

„ Szukamy zajączków” – 1.04.21 ( czwartek)

1.Proponujemy dzisiaj zabawę „Odszukaj wszystkie zajączki”.

Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotuje zajączki do wspólnej  zabawy.

Potrzebne będą: – kartki papieru w formacie A4 w różnych kolorach (kilka sztuk) – szablon zajączka, który mogą Państwo przygotować samodzielnie, – pompony, które można zrobić samemu, – nożyczki, – taśma dwustronna lub klej . Należy wyciąć odpowiednią ilość zajączków. Przymocować ogonki za pomocą taśmy dwustronnej lub kleju, zajączki można też dowolnie udekorować.

Dzisiaj ładna pogoda więc zapraszamy do zabawy w ogrodzie.. Rodzic umieszcza zajączki w różnych miejscach  ogrodu (jeśli nie macie możliwości wyjścia to można oczywiście bawić się w domu). Zadaniem dziecka jest odnalezienie zajączków i określenie , gdzie je znalazł np. na drzewie, za krzakiem itp. Można się bawić na zasadach zabawy „ ciepło-zimno”. Na koniec dziecko przelicza odnalezione zajączki.

2. „Zajączki” – zabawa paluszkowa

 Pięć zajączków małych kica na polanie. (machamy rączkami)

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? (chowamy palec)

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie? (chowamy dwa palce itd.)

 Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

 Kocha je ogromnie mama zajęczyca (zaplatamy palce obu dłoni i lekko kołyszemy splecionymi dłońmi)

3. Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence „Zając”

Dziecko wysłucha piosenki, następnie powie jak wygląda zając i co potrafi robić. Podczas następnego słuchania dziecko pokazuje ruchem co ma zając oraz skacze tak jak on.

4.„Ucieczka zajączka”

 prosimy Was rodzice o przygotowanie toru przeszkód w ogrodzie lub w waszym mieszkaniu. Wykorzystajcie fantazję i dostępne sprzęty, przedmioty domowego użytku, sami także możecie wziąć udział. Ważne aby było bezpiecznie!

Udanej zabawy!!

„ Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka” 31.03.21 (środa)

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: zawartość koszyczka: cukrowy baranek, zajączek, kurczaczek (mogą być obrazki), dwa małe koła w kolorze białym i żółtym, dwa duże koła w kolorze białym i żółtym, biała kartka A4, klej, flamastry lub kredki.

1.Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?

Rodzic pokazuje dziecku zawartość koszyczka: cukrowego baranka, zajączka, kurczaczka,  kogucika i mówi, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych

  • Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka.

Dziecko naśladuje głosy i ruchy zwierząt:

  • kurczątko: pi, pi, pi – kuca i porusza się  z ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,
  • baranek: bee, bee, bee – czworakuje,
  • zajączek: kic, kic, kic – kuca i podskakuje,
  • kogucik: kukuryku – staje i uderza o uda dłońmi prostych rąk.
  • Pokaz kół – małych i dużych.
  • Rodzic prezentuje dziecku po dwa małe i duże koła wycięte z białego i żółtego papieru. Zadaniem dziecka jest określenie nazwy figur oraz posegregowanie kół według wielkości.
  •  Kurczaki i baranki z kół  – praca plastyczna.

Dziecko wykonuje kurczaczka i baranka z kół dobierając kolor do wybranego zwierzątka. Dorysowuje brakujące elementy zwierzątek flamastrami lub kredkami.

2. Zapraszamy Was drogie dzieci do zabawy ruchowej z wykorzystaniem poduszek.

3. Proponujemy obejrzenie bajki „Rodzina Treflików” pt. „Jajko”

Rodzicu po obejrzeniu bajki zapytaj swoje dziecko o czym była bajka, co było w niej ciekawego, co najbardziej mu się podobało w bajce.

„ Kolorowe pisanki” – 30.03.21 (wtorek)

1.Słuchanie piosenki „ Pisanki, pisanki”

Po wysłuchaniu piosenki rodzic wyjaśni dziecku słowo pisanka, a następnie dziecko powie jakie wzory miały pisanki.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

2.Zabawa plastyczna „ Pisanka”

Proszę przygotować szablon jajka i dowolną techniką plastyczną razem z dzieckiem ozdobić go wg. własnego pomysłu (propozycje poniżej)

3.„Kolorowe pisanki”- masażyk relaksacyjny

Rodzic  siada w siadzie skrzyżnych i  sadza dziecko przed sobą. Wykonuje ruchy na pleckach dziecka zgodnie z treścią wierszyka. Potem następuje zmiana ról.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki                                                                  (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki                                                                 (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki                                                          (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki              (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty!                                                (całymi dłońmi)

Propozycje zabaw dla dzieci 29.03.21 „ Nadchodzi Wielkanoc”

Chcąc dziecku przybliżyć tradycje świąt Wielkanocnych proponujemy naukę wierszyka. Proszę przeczytać wiersz , a następnie zadać dziecku pytania dotyczące jego treści np. jakie święta się zbliżają, jakie ciasta pojawią się na świątecznym stole, jaka pogoda towarzyszy zbliżającym się świętom, co można zrobić z jajek od kurki.

„Idą święta”- wiersz

Idą święta wielkanocne

wielkimi krokami.

A na niebie grzeje słońce

swymi promieniami.

Będą babki wielkanocne

i smaczne mazurki.

I pisanki kolorowe,

z tych jajek od kurki.

Ponowne wysłuchanie wiersza z wykorzystaniem obrazków. Rodzic mówi wiersz demonstrując jednocześnie obrazki (słońce ,babki wielkanocne, mazurki , pisanki).

Żeby uatrakcyjnić zapamiętanie wiersza można zaproponować wspólną recytację np. mówimy głośno, cicho, szeptem

2.Zabawa “Figurki”

Jest to  uwielbiana przez wszystkie dzieci przedszkolne zabawa muzyczno-ruchowa. Potrzebna będzie do niej nasza ulubiona muzyka. Kiedy słychać  muzykę, dziecko tańczy swobodnie do rytmu. Na przerwę w muzyce wybrana osoba (mama lub tata) wypowiada słowa: “Figury, figury zamieniajcie się w góry”. Dziecko wymyśla pozę i zastyga w bezruchu. Zabawa się powtarza . Można również zamienić się rolami z prowadzącym zabawę.

3. Wierszyki- masażyki „Baranki”

Baranki białe jak obłoczki – palcami obu rąk kreślimy chmurki na plecach

mają futerka całe w loczki. – rysujemy małe spirale na powierzchni całych pleców

 W słoneczne poranki – otwartą dłonią zataczamy koła na plecach

 biegają po łące baranki – wszystkimi palcami przebiegamy po plecach

 Co smakuje barankom? – Palcami rysujemy duży pytajnik

 Na pewno trawka i sianko. – palcami delikatnie skubiemy plecy

 A kiedy baranek to wszystko zje Radośnie beczy – be, be, be (beczymy jak baranki)