CZWARTEK 29.10.2020r.

Temat: Mieszkam w mieście, mieszkam na wsi

  1. ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH: „JESIENNY SPACER”

Potrzebna będzie: połowa strony gazety

1.Zabawa „Liście tańczące na wietrze”

Dziecko swobodnie biega, naśladując tańczące na wietrze liście. Na hasło „liście opadają z drzew”, dzieci obracają się i, jak liście z drzew opadają na podłogę. Na hasło „zerwał się wiatr”, dzieci rozpoczynają taniec. Zabawę powtarzamy kilka razy.

2.Zabawa oddechowa „Wieje wiatr”

Dziecko otrzymuje połowę strony gazety. Na hasło „Wieje wietrzyk” dzieci trzymają gazetę za róg, unoszą ją i delikatnie na nią dmuchają. Na hasło „Huragan” dmuchają najmocniej jak potrafią. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3.Zabawa „Jeżyk robi zapasy” ćwiczenie z elementem czworakowania

Dzieci „jeżyki” chodzą na czworakach, popychając przed sobą jabłuszko ( kulkę z gazety ).

4.Zabawa „Jesienna bitwa”

Dziecko z rodzicem staje naprzeciwko siebie i rzucają do siebie gazetowymi kulkami na zmianę, raz lewą, raz prawą ręką., starając się nie celować w głowę.

5.Ćwiczenie stóp „Wyrzuć muchomora”

Dziecko przerzuca stopą papierową kulę z obręczy do obręczy ( obręcze wycięte z papieru ). Kiedy dojdzie do ostatniej, stopą podnosi kulę i wraca na swoje miejsce.

6.Zabawa „Mam borowika” ćwiczenie równowagi

Kładziemy gazety na podłodze w różnych miejscach. Na hasło „Idziemy na grzyby” chodzenie we wspięciu na palcach, omijając gazety. Na hasło „Mam borowika” dziecko staje na jednej nodze, ręce ułożone nad głową naśladują kapelusz grzyba.

7.Zabawa „Obieramy grzyby”

Dziecko w leżeniu przodem, unosząc klatkę piersiową nad podłogą, rozkłada papierową kulę i, naśladując obieranie grzybów, rozdzierają gazetę na małe kawałki. Podczas ćwiczenia dziecko stara się nie opierać łokci o podłogę.

8.Zabawa „Zbieramy liście” ćwiczenia mięśni stóp

Dziecko podnosi stopami liście ( skrawki gazet ) i układa z nich bukiet.

  1. „MIASTO A WIEŚ” – ROZMOWA TEMATYCZNA NA PODSTAWIE ILUSTRACJI ORAZ BAJKI PT. „MYSZ Z MIASTA I MYSZ ZE WSI”.

 Pytania jakie może zadać rodzic dziecku:

Czym różni się krajobraz miasta od krajobrazu wsi?

Gdzie tempo życia jest szybsze − w mieście czy na wsi?

Jak można spędzać czas wolny w mieście, a jak na wsi?

Kto z was mieszka w mieście, a kto na wsi?

Jakie widzisz korzyści z mieszkania na wsi, a jakie z mieszkania w mieście?

Na zakończenie rozmowy krótki quiz: Prawda czy fałsz.

Dziecko odpowiada kolejno na twierdzenia rodzica tak lub nie w zależności od tego czy zdanie jest prawdziwe czy nie np.:

♦ Na wsi jeżdżą tramwaje

♦ Po chodniku w mieście chodzą krowy

♦ W mieście ludzie mieszkają w blokach

♦ Na wsi jeździ mniej aut

♦ Na wsi jest dużo sadów i ogrodów

♦ Krowy pasą się na wsi na łąkach

♦ W mieście chodzimy z psem na smyczy

  1. RELAKS NA WSI – OPOWIADANIE RELAKSACYJNE.

Dziecko leży w dowolnej pozycji na dywanie/kocu z zamkniętymi oczami. Rodzic zaczyna opowiadać historię relaksacyjną: Wyobraź sobie, że jesteś na wiejskim podwórku. Leżysz na pachnącej latem trawie. Słońce przyjemnie ogrzewa twoje ciało. Wiatr lekko kołysze gałązkami drzew owocowych. W powietrzu unosi się zapach kwiatów z pobliskiego ogrodu (dziecko wdycha powietrze nosem, wydycha ustami). Nieopodal rozlegają się odgłosy zwierząt, które pasą się na polu, śpiew ptaków oraz chlipanie kotka, który właśnie pije mleko ze swojej miski. Popatrz w niebo, jest przepiękne. Co przypominają białe obłoczki? Może to owca? Nie, nie, a może lody z bitą śmietaną i pyszną posypką czekoladową. Powiew wiatru zaczyna rozwiewać chmury (dziecko wdycha powoli powietrze nosem i mocno wydycha ustami). Niebo zrobiło się czyste i błękitne. Słyszysz głos babci wołającej na pyszne ciasto i kompot. Powoli wstajesz, przeciągasz się (wstaje i przeciąga się) i idziesz do domu babci (powoli maszeruje po pokoju).

  1. TYLE SAMO – ZABAWA MATEMATYCZNA.

Rodzic prosi, aby dziecko przyniosło dziewięć zabawek. Dziecko układa zabawki, dzieląc je na trzy grupy w następujący sposób:

– pierwsza grupa ma się składać z jednej zabawki,

– druga z trzech zabawek,

– a trzecia z pięciu zabawek

Gdy dziecko ułoży zabawki w taki sposób, rodzic poleca, aby korzystając z reszty zabawek, które ma w domu, zrobiło tak, aby w każdej grupie było po tyle zabawek, ile jest w ostatniej.